• English
  • Kontakt oss

Større eller mindre tekst

Windows (ctrl +/-)

Hold ctrl-tasten nede og trykk på + for større eller - for mindre tekst.

Mac (cmd +/-)

Hold cmd-tasten nede og trykk på + for større eller - for mindre tekst.

Vofo logo
  • Om Vofo
    • Nyheter
    • Ansatte
    • Om Vofo
    • Styret
    • Regioner
    • Studieforbund
    • Vedtekter
    • Fylkesutvalg
  • Vårt Arbeid
    • Læring og kompetanse
    • Arrangement
    • Politisk arbeid
  • Tema
    • Studieforbund
    • Voksenopplæring
    • Voksenopplæringsloven
    • Statistikk
  • Ressurser
    • Brosjyrer
    • Logoer
    • Kopinoravtale
    • Fag og forskning
    • Smittevernveileder
Meny
Søk
Om Vofo
Nyheter Ansatte Om Vofo Styret
Regioner
Viken Oslo Innlandet Vestfold og Telemark Agder Rogaland Vestland Møre og Romsdal Trøndelag Nordland Troms og Finnmark
Studieforbund
Studieforbundet AOF Norge Studieforbundet FUNKIS Idrettens Studieforbund Kristelig studieforbund Musikkens studieforbund Samisk studieforbund Senterpartiets Studieforbund Studieforbundet kultur og tradisjon Studieforbundet Livslang Læring Studieforbundet natur og miljø Studieforbundet Solidaritet Venstres studieforbund Akademisk Studieforbund Studieforbundet næring og samfunn
Vedtekter Fylkesutvalg
Vårt Arbeid
Læring og kompetanse Arrangement Politisk arbeid
Tema
Studieforbund Voksenopplæring Voksenopplæringsloven Statistikk
Ressurser
Brosjyrer Logoer Kopinoravtale Fag og forskning Smittevernveileder
Kontakt
22 41 00 00
Vofo logo
  • Hjem
  • Tema
  • Voksenopplæringsloven
  • Skriv ut

Innhold på siden

  • Om voksenopplæringsloven
  • Godkjente studieforbund
  • Statstilskudd
  • Krav til kurs og deltakere
  • Gratis undervisningslokaler
  • Rapportering, tilsyn og kontroll

Nyheter om Voksenopplæringsloven

09.12.2022

Prisvinnere i Viken 2022

Se alle saker

Voksenopplæringsloven

Voksenopplæringsloven gjelder for godkjenning av studieforbund og gir vilkår for tilskudd til studieforbundene. Vofo kjenner loven, forarbeidene og praksis godt, og kan hjelpe studieforbund og kursarrangører med råd og veiledning.

Om voksenopplæringsloven

Norge har en lang tradisjon for voksenopplæring, og fikk den første loven om voksenopplæring allerede i 1976. Siden den gang har voksnes rett og tilgang til opplæring og utdanning blitt styrket. Flere av virkeområdene i den første voksenopplæringsloven har blitt tatt opp i andre deler av lovverket, blant annet opplæringsloven, fagskoleloven, universitets- og høyskoleloven, privatskoleloven og integreringsloven.

Oppbygning og rettskilder

Voksenopplæringsloven består av en formell lov med to tilhørende forskrifter:

  • Lov om voksenopplæring
  • Forskrift om studieforbund godkjent av Kunnskapsdepartementet
  • Forskrift om studieforbund godkjent av Kulturdepartementet

Lovens forarbeider bygger bl.a. på NOU 2007: 11 Studieforbund – Læring for livet og høringsutkast om endringer i voksenopplæringsloven og friskoleloven (2009).

De to viktigste stortingsproposisjonene i forarbeidene til loven er:

  • Ot.prp. nr. 87 (2008-2009) Lov om voksenopplæring
  • Prop. 96 L (2019-2020) Endringer i folkehøyskoleloven, barnehageloven og voksenopplæringsloven m.m. (samleproposisjon)

I tillegg til forarbeidene finnes det etterarbeider i form av rundskriv, tolkningsuttalelser og forvaltningspraksis om hvordan regelverket skal praktiseres, blant annet:

  • Rundskriv F-16-09 til forskrift om studieforbund og nettskoler
  • Rundskriv F-16-10 til forskrift om studieforbund og nettskoler
  • Tolkning av nytt lov- og regelverk, presiseringer etter kontaktmøte mellom Vox og Vofo 16.10.2010

Dagens lov ble vesentlig endret i 2020, da deler av loven ble flyttet til andre lover eller slettet. Samtidig kom det også to nye forskrifter som erstattet det som tidligere hadde vært én forskrift om studieforbund og nettskoler. De to forskriftene er i stor grad likelydende og viderefører mange av de tidligere bestemmelsene. Dette betyr at mye av grunnlaget for å forstå dagens lovverk finnes i kildene til det forrige lovverket.

Lovens formål

Formålet beskriver hva Stortinget ønsker å oppnå, og ligger til grunn for hvordan vi forstår loven, forskrifter og vedtak med hjemmel i loven. Voksenopplæringsloven har i dag følgende formål:

§ 1. Formål

Formålet med denne loven er å fremme livslang læring ved å legge til rette for organisert kursaktivitet ved siden av det formelle utdanningssystemet. Loven skal bidra til motivasjon og tilgang til kunnskap og kompetanse for alle, og slik fremme den enkeltes utvikling og møte behovene i samfunns- og arbeidslivet.

Loven skal ivareta opplæring og deltakelse i frivillige organisasjoner, bidra til å bevare et mangfoldig kulturliv og ta vare på kulturarven gjennom læring.

Formålet slår fast at organisert kursaktivitet ved siden av det formelle utdanningssystemet bidrar til å fremme livslang læring. Stortinget fremmer her også læring som ikke gir studiepoeng og formell utdanning. Et bredt begrep om læring finner vi igjen i en rekke offentlige utredninger og politiske strategier.

Voksenopplæringsloven er en inkluderende lov, som slår fast at alle skal ha tilgang til motivasjon, kunnskap og kompetanse. I denne delen av formålet ligger det et særlig ansvar om å legge til rette for de som trenger det. Ikke alle kan delta i opplæring på lik linje med andre, hvis ikke opplæringen tilrettelegges for mennesker med særlige behov.

Det er også et mål at kursaktivitetene bidrar til å fremme den enkeltes utvikling og møter behovene i samfunns- og arbeidslivet. Her ligger det en forventning om at deltakelse i opplæringen skal bidra til et personlig læringsutbytte, som deltakerne kan ha nytte av i sin egen utvikling, i samfunnet og arbeidslivet.

Opplæring skal bidra til å ivareta deltakelse i frivillige organisasjoner og et mangfoldig kulturliv. I tillegg spiller læring en viktig rolle for å ta vare på kulturarven. Denne formuleringen synliggjør betydningen av opplæring for å styrke og opprettholde sivilsamfunnet og videreføre kultur og tradisjoner.

Andre lover og forskrifter som viser til studieforbund

  • Forskrift om rett til opplæring i samisk
    Forskriften slår fast at voksnes rett til opplæring i samisk etter sameloven, skal gjennomføres av godkjente studieforbund.
  • Lov om høyere yrkesfaglig utdanning (fagskoleloven)
    Loven åpner for at studieforbund kan organisere fagskoler (§ 13). Fagskoler som var organisert i et godkjent studieforbund pr. 1. januar 2017, kan videreføres som studieforbund.
  • Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova)
    Loven slår fast at kommuner og fylkeskommuner kan benytte studieforbund til å oppfylle plikten til å gi grunnskole- og videregående opplæring til voksne (§ 4A-4).

Godkjente studieforbund

Overordnede mål for studieforbundene

Studieforbundene skal drive sin kursaktivitet på grunnlag av minst ett av følgende overordnede mål:

  1. å bidra til å vedlikeholde og styrke demokratiet og legge grunnlag for bærekraftig utvikling ved å engasjere og utvikle aktive medborgere.
  2. å senke terskelen for læring og deltakelse i frivillige organisasjoner.
  3. å bekjempe utenforskap og bidra til inkludering.
  4. å bidra til motivasjon og tilgang til kunnskap og kompetanse for alle og slik møte behov i et samfunn og arbeidsliv i stadig endring.
  5. å styrke kulturelt mangfold og bevare kulturarven gjennom læring.
  6. å være en selvstendig arena for læring og et supplement til offentlige utdanningstilbud for voksne.

Godkjenning av studieforbund

Studieforbund kan etter søknad godkjennes av Kunnskapsdepartementet eller Kultur- og likestillingsdepartementet. Voksenopplæringsloven stiller krav som studieforbundene må oppfylle for å kunne godkjennes. Det presiseres i forarbeidene at departementet må gjøre en skjønnsmessig vurdering før et nytt studieforbund godkjennes, som blant annet tar hensyn til virkninger for de etablerte studieforbundene.

I tillegg til å drive sin kursaktivitet i samsvar med de overordnede målene for studieforbund, må studieforbund oppfylle følgende krav for å kunne godkjennes:

  1. Det må ha opplæring som hovedformål, og ellers ha et ideelt formål.
  2. Det må ha betegnelsen «studieforbund» i navnet.
  3. Det må ha en demokratisk oppbygning.
  4. Det må ha en virksomhet over hele landet og en regional forankring.
  5. Studieforbundets kursvirksomhet må utgjøre et minimumsnivå. Departementet fastsetter minimumsnivået, samt regler for rapportering, i forskrift. Kunnskapsdepartementet krever minst 30 000 kurstimer pr. år i gjennomsnitt for to og tre år tilbake i tid, mens Kulturdepartementet krever minst 40 000 kurstimer pr. år i gjennomsnitt for to og tre år tilbake i tid.
  6. Studieforbundet må ha et minimum antall medlemsorganisasjoner. Departementet fastsetter minimumstallet i forskrift. Begge departementene som godkjenner studieforbund, krever i dag minst to medlemsorganisasjoner.

Unntak for politiske partiers studieforbund

Politiske partiers studieforbund er studieforbund der medlemsorganisasjonene er tilknyttet et politisk parti, og som har som formål å tilby organisert opplæring. I dag finnes det to slike studieforbund: Venstres studieforbund og Senterpartiets studieforbund. I tillegg er flere politiske partier medlem i andre studieforbund.

Politiske partiers studieforbund kan er gitt unntak fra kravet om kursvirksomhetens minimumsnivå. For disse studieforbundene er kravet 2 000 kurstimer pr. år i gjennomsnitt for årene som er grunnlag for tilskudd.

Unntak for samiske studieforbund

Samiske studieforbund er studieforbund av og blant samer. Den samiske befolkning skal ha mulighet til å gi opplæring i samisk språk, samfunnsliv og kulturarv innenfor egne organisasjoner. I dag finnes det kun ett slikt studieforbund: Samisk studieforbund (SOL).

Samiske studieforbund er fritatt fra kravet om å ha virksomhet over hele landet. De er gitt unntak fra kravet om kursvirksomhetens minimumsnivå. For disse studieforbundene er kravet 2 000 kurstimer pr. år i gjennomsnitt for årene som er grunnlag for tilskudd. I tillegg må samiske studieforbund ha minst én medlemsorganisasjon.

Statstilskudd

Modell for statstilskudd til studieforbund

Godkjente studieforbund gis statstilskudd på grunnlag av tidligere innrapportert kursaktivitet. Tilskuddsgrunnlaget er gjennomsnittet av kursvirksomheten to og tre år bakover i tid. Denne modellen gir studieforbundene en viss grad av forutsigbarhet og begrenser virkningen av brå svingninger i kursaktivitet, men den gjør også at det er en to-tre års forsinkelse i forholdet mellom kursaktivitet og mottatt tilskudd hvert år.

Hvis en medlemsorganisasjon melder seg inn i et annet studieforbund skal medlemsorganisasjonens kurstimer for rapporteringsårene telle i det nye studieforbundet.

Tilskuddet til studieforbund består av tre komponenter:

  • Grunntilskudd, som skal gi et driftsgrunnlag for studieforbundene og dekke administrative kostnader. Tilskuddet er fastsatt i ulike nivåer etter omfanget av kursaktivitet (trappetrinnmodell).
  • Opplæringstilskudd, som skal bidra til å redusere deltakernes opplæringskostnader slik at flest mulig kan delta. Opplæringstilskuddet kan ikke brukes til å dekke administrative kostnader knyttet til drift av studieforbundet. Tilskuddet fordeles mellom studieforbundene etter kursaktivitet (en sats pr. kurstime).
  • Tilretteleggingstilskudd, som skal redusere kostnaden ved deltakelse på kurs, og bidra til å sikre personer med funksjonsnedsettelser og andre deltakere med særskilte behov muligheten til å delta på opplæringen på lik linje med andre. Det kreves en årsakssammenheng mellom behovet for tilrettelegging og økte kurskostnader for studieforbundet. Tilskuddet fordeles mellom studieforbund etter kursaktivitet som er tilrettelagt for personer med særlige behov (en sats pr. kurstime finansiert med tilretteleggingstilskudd).

Kunnskapsdepartementet og Kulturdepartementet har hver sin budsjettpost for tilskudd til studieforbund, og studieforbund kan bare motta statstilskudd fra ett departement. Det er derfor til en viss grad ulike tilskuddssatser etter hvilket departement som har godkjent studieforbundet.

Studieforbundene har ansvar for å fordele statstilskuddet til organisasjonsledd og medlemsorganisasjoner som arrangerer kurs.

Krav til kurs og deltakere

Krav til kurs

For å kunne telle med i tilskuddsgrunnlaget til studieforbundet må det kunne dokumenteres at kurset oppfyller følgende krav:

  1. Kurset skal bestå av minst fire kurstimer. En kurstime er 60 minutter med organisert læring. Pauser på inntil 15 minutter pr. time kan inngå. Det er ikke adgang til å regne om kurstimene til 45-minutters enheter, selv om pausen ikke benyttes. Tid til selvstudium skal ikke inngå i kurstimene.
  2. Kurset skal ha minst fire deltakere. Studieforbundet kan i særlige tilfeller gi dispensasjon fra kravet om minste antall deltakere. Det betyr at det i utgangspunktet ikke kan planlegges med kurs med færre enn fire deltakere. Særlige grunner til dispensasjon kan være der kurset startet med fire deltakere, men det underveis blir færre deltakere. Det kan også være praktiske og pedagogiske/faglige årsaker knyttet til kurslokaler eller at kurset i seg selv ikke gjør det mulig å ha fire deltakere. Eksempler kan være små og verneverdige håndverksfag eller enkelte kurs innenfor musikk.
  3. For studieforbund godkjent av Kunnskapsdepartementet, kreves det at kurset skal ha kursleder. Kursleder er en person som har det faglige ansvaret for kurset, og denne rollen likestilles med lærer/instruktør.
  4. Studieplan for kurset skal være godkjent av studieforbundet eller medlemsorganisasjon før kursstart. Studieplanen er en plan som redegjør for kursets innhold, læringsmål, målgrupper, bruk av læringsressurser, kursleder, metoder og varighet.
  5. Studieforbundet eller en medlemsorganisasjon i studieforbundet skal være arrangør av kurset. Dette betyr at et studieforbund ikke kan ta med kurs i tilskuddsgrunnlaget som er arrangert av en organisasjon som ikke er medlem av studieforbundet. Det samme gjelder for medlemsorganisasjoner, ved at de ikke kan sette ut til en annen organisasjon å arrangere kurset. Dette gjelder alle faser i arbeidet med et kurs, fra planlegging til den faktiske gjennomføringen og eventuelt etterarbeid.
  6. Kurset skal være offentlig kunngjort og åpent for alle; dette er ikke til hinder for at et kurs primært retter seg mot bestemte målgrupper.

For å telle med i tilskuddsgrunnlaget for et kurs kreves det at deltakeren:

  1. Skal være fylt 14 år innen utgangen av det året opplæringen foregår. Dette er ikke til hinder for at yngre personer deltar, men disse deltakerne utløser ikke statstilskudd.
  2. Har deltatt i minst ¾ av kurstimene.

Dokumentasjon på gjennomført kurs

Studieforbundet skal gi kursdeltakere en dokumentasjon på gjennomført kurs. Dokumentasjonen skal minst inneholde studieforbundets navn, kursdeltakerens navn, innhold og omfang av kurset, og læringsmålene i kursets studieplan. Dokumentasjonen skal gi saklig og relevant informasjon om gjennomført opplæring til bruk overfor eksterne mottakere, og vil blant annet kunne være viktig i tilknytning til realkompetansevurderinger.

Bruk av elektronisk kommunikasjon

Det er tillatt å gjennomføre deler av kurset ved hjelp av elektronisk kommunikasjon, f.eks. videokonferanse eller læringsplattformer med mulighet for kommunikasjon både mellom deltakerne og mellom deltakere og ev. kursleder. Det er krav om at alle deltakerne og ev. kursleder er pålogget samtidig.

Antall timer gjennomført med elektronisk kommunikasjon kan ikke være høyere enn antall timer gjennomført fysisk på det enkelte kurset. Studieplanen skal vise hvilken undervisningsform som benyttes.

Under koronasituasjonen ble det gitt et midlertidig unntak fra kravet om en viss andel fysiske samlinger, for å bidra til å opprettholde kursaktiviteten selv om det i perioder har vært forbudt eller vanskeligere enn vanlig å møtes fysisk. Unntaket gjelder til og med 31.12.2022.

Gratis undervisningslokaler

Voksenopplæringsloven slår fast at undervisningslokaler der driftsutgiftene dekkes av det offentlige, skal etter søknad stilles vederlagsfritt til disposisjon for studieforbund og medlemsorganisasjoner ved avholdelse av kurs med tilskudd etter voksenopplæringsloven.

Reglene om gratis bruk av undervisningslokaler bygger på prinsippet om samordnet ressursbruk. Det offentliges investeringer innenfor undervisningssektoren skal også komme studieforbundenes kursaktivitet til gode. Retten er begrenset til undervisningssektoren, dette betyr at det ikke gjelder f.eks. for bibliotek, selv om disse er finansiert av det offentlige.

Studieforbundet eller medlemsorganisasjonen skal ikke belastes for utgifter til lokaler, lys, varme, renhold, tilsyn og bruk av utstyr i offentlige undervisningslokaler. Retten gjelder kurs som holdes på hverdager i undervisningsåret, unntatt undervisningsferier, og ikke varer lenger enn til kl. 21.00. Det må finnes særskilt avtale med lokaleier for utlån utover dette. For bruk av spesialrom som krever tilstedeværelse av kvalifisert personell kan lokaleier kreve vederlag.

Lokaleier kan fastsette utfyllende regler for utlån av offentlige undervisningslokaler og utstyr til bruk. Etter bruk skal lokaler og utstyr være i samme stand som ved overtakelsen. Kursarrangør er økonomisk ansvarlig for skader som måtte oppstå på utstyr og materiell. Ved utlån av spesialrom må det avtales hensiktsmessige kontrollordninger. Kursarrangøren skal sørge for at kursdeltakerne blir kjent med gjeldende bestemmelser for bruk av lokaler og utstyr.

Retten til gratis bruk av undervisningslokaler inntrer først når lokaleiers behov for egen undervisningsvirksomhet er dekket. Reglene skal ikke diskriminere mellom kursarrangører, men kan gi muligheter for prioritering av tiltak og grupper ut fra voksenopplæringslovens formål. Det kan utarbeides en samlet utlånsplan for bruk av undervisningslokalene på grunnlag av utlysning, søknader og et avtalt låneforhold med den enkelte kursarrangør.

Rapportering, tilsyn og kontroll

Rapportering er en forutsetning for tilskudd. Det skal ikke utbetales tilskudd dersom et studieforbund ikke oppfyller rapporteringsplikten.

Studieforbundene har ansvar for å rapportere korrekt antall kurstimer. Grunnlaget for rapporteringen skal dokumenteres med frammøtelister som viser møtedatoer, timetall og deltakernes navn, fødselsår, kjønn og bostedets postnummer. Frammøtelisten skal være signert av kursleder. Dokumentasjonen skal oppbevares i minst fem år.

Rapport om kursvirksomheten skal sendes til departementet innen 1. mars året etter at kursvirksomheten fant sted.

Krav om tilfredsstillende internkontroll

Studieforbundene har ansvar for at organisasjonsledd og medlemsorganisasjoner har tilfredsstillende system for internkontroll, og for at offentlig tilskudd brukes i samsvar med lov, forskrifter og forutsetninger i tilskuddsbrev. Det skal finnes dokumentasjon på rutiner for internkontroll.

Studieforbundene har ansvaret for at medlemsorganisasjonene har tilfredsstillende system for internkontroll, videre at medlemsorganisasjonene benytter tilskuddet i samsvar med krav i lov og forskrift.

Studieforbundene må informere sine medlemsorganisasjoner og regionale ledd om vilkårene og kriterier for tilskudd, reaksjonsformer og etablerer rutiner for å føre kontroll med sine tilskuddsmottakere. Ved forespørsel eller tilsyn, skal studieforbundene kunne innhente dokumentasjon eller regnskap fra medlemmene og regionale ledd som har mottatt tilskudd. Studieforbundene skal ha retningslinjer og rutiner for å føre kontroll med sine medlemsorganisasjoner og regionale ledd.

Oppdatert: 01.08.2022

Til toppen

Voksenopplæringsforbundet

  • 22 41 00 00
  • vofo@vofo.no
  • Akersgata 41, 0158 Oslo

snarveier

  • Personvernerklæring

samarbeid

  • Nordisk nettverk for voksnes læring (NVL)
  • European Association for the Education of Adults (EAEA)
  • International Council for Adult Education (ICAE)

Følg oss

  • Blogg
  • Brosjyrer