Det europeiske forbundet for voksnes læring (EAEA) arrangerte konferansen i forbindelse med sitt årsmøte. Fra Vofo deltok rådgiver Andrés Lopez og assisterende generalsekretær Mats Grimsgaard på begge arrangementene.
Temaet setter fingeren på sivilsamfunnets ekstraordinære ansvar for å bidra til det grønne skiftet. Voksne medborgere i hele Europa må ta et mye større ansvar for å spre kunnskap og kompetanse om behovet for grønn omstilling og løsninger for en bærekraftig utvikling i sitt lokalsamfunn. Vi må stille tydeligere krav og utvikle flere gode partnerskap med beslutningstakere og aktører i alle sektorer, lokalt, regionalt, nasjonalt og internasjonalt.
Tendensen i både EU og Norge er et overfokus på ferdigheter som målet for utdanning og voksenopplæring. Dette går på bekostning av en mer helhetlig kompetanseutvikling, som også omfatter holdninger og verdier. Vi kan ikke lykkes med det grønne skiftet hvis ikke voksne deltar i helhetlige læringsprosesser og får mulighet til å tilegne seg nye, grønnere holdninger og verdier gjennom læring og utdanning.
Vofo skal bidra til å sette voksenopplæringens betydning for bærekraftig utvikling og grønn omstilling høyt på dagsorden, både gjennom studieforbundene og sammen med nasjonale og regionale myndigheter og andre aktører. Vi skal fortsette å fremme frivilligheten som læringsarena og behovet for et helhetlig syn på kompetanse i arbeids- og utdanningspolitikken nasjonalt og regionalt.
Bærekraftig utvikling gjennom studieforbundene og FNs bærekraftsmål er sentrale i Vofo sin strategi for 2023-2030.
Starter arbeid med å revidere manifestet for voksnes læring
EAEA sitt manifest for voksnes læring ble sist revidert i 2019. Under konferansen startet arbeidet med en ny revidert utgave. Deltakerne diskuterte hvordan manifestet kan videreutvikles til å bli et enda mer samlende og treffsikkert interessepolitisk verktøy for voksnes læring i hele Europa. Innspillene tas med videre til et utvalg som skal jobbe videre med dokumentet fram mot høsten 2023.
Vofo skal sørge for at det reviderte manifestet oversettes til norsk og at innholdet blir godt kjent i studieforbundene og blant andre aktører og beslutningstakere i Norge.
Diskusjon om bruk av micro-credentials i voksnes læring og utdanning
En del av Europakommisjonens anbefalinger i den europeiske kompetansestrategien (European Skills Strategy) er å utvide bruken av micro-credentials i livslang læring. Micro-credentials er en attest som kan dokumentere læringsutbyttet fra deltakelse i mindre læringsaktiviteter. I europeisk sammenheng har dette lenge vært brukt i det formelle utdanningssystemet, men i mindre grad ved ikke-formell og uformell læring for voksne. Kommisjonen anbefaler et mer samordnet økosystem for micro-credentials i og på tvers av medlemslandene.
Det er noe begrepsforvirring knyttet til Europakommisjonens anbefalinger, både i selve dokumentet og i diskusjonene om hvordan anbefalingene skal følges opp og gjennomføres i medlemslandene. Dersom bruk av micro-credentials for flere typer læring skal få det gjennomslaget som er ønsket over en lengre tidsperiode, må utviklingen som et minimum bygge på riktig og konsekvent bruk av anerkjente utdanningsvitenskapelige begreper.
Studieforbundene i Norge er pålagt å gi deltakerne dokumentasjon på gjennomført opplæring. Vi ser med stor interesse bl.a. på mulighetene for å bidra til at dokumentasjonen fra studieforbundene kan brukes i et større økosystem til å synliggjøre læringsutbyttet fra deltakelse i frivillig voksenopplæring.
Voksenopplæring og krigen i Ukraina
Krigen i Ukraina har skapt et stort behov for voksenopplæring, både i Ukraina og i resten av Europa. Behovet er både knyttet til omstilling og kompetansebygging i en situasjon med krig og flukt fra krig, men også til fred- og forsoningsarbeid. Vi må forberede oss på å støtte sivilsamfunnet i Ukraina når krigen er over og det vanskelige fredsarbeidet starter. Solidaritet med våre kolleger i Ukraina er en av fem hovedsaker EAEA skal prioritere i 2023.
Oppfølging av UNESCO sin handlingsplan for voksnes læring
På den syvende internasjonale konferansen om voksnes læring (CONFINTEA VII) i Marrakech i 2022 ble det vedtatt en ny handlingsplan for voksnes læring og utdanning (Marrakech Framework for Action) for UNESCO-medlemslandene som bl.a. omfatter Norge. EAEA og det internasjonale voksenopplæringsrådet (ICAE) understreker at det er viktig at medlemsorganisasjonene etterspør hvordan de nasjonale myndighetene følger opp sine forpliktelser etter denne handlingsplanen.
Nye medlemmer i EAEA
EAEA har 120 medlemsorganisasjoner fra 43 ulike land. På årsmøtet ble det tatt opp 9 nye assosierte medlemmer:
- Bulgarian Women's Lobby, Bulgaria
- Università delle LiberEtà del FVG - ETS (ULE), Italia
- GO! Learning together, living together, Belgia
- Adult Learning Wales, Storbritannia
- Centre for Advancement of Research and Development in Education Technology – CARDET, Kypros
- Tempus Public Foundation (TPF), Ungarn
- Croatian Chamber of Economy (CCE), Kroatia
- Mindfluencer, Ungarn
- Accademia IRSEI APS, Italia
Sammen skal vi bidra til en rettferdig grønn omstilling!