Kurset hadde tolv leksjoner og disse kan man nå se på Youtube. - Deltakelsen varierte fra 117 på den første samlinga til 40 på den siste. Forskjellen skyldes nok at man etter hvert kunne ta leksjonene ved å følge videoen og deretter svare på et nettskjema med en oppgave for å bekrefte at man hadde deltatt, sier kursleder Ville Söderbaum.
Mangfoldig gruppe deltakere
Kan du si noe om bakgrunnen til deltakerne? Er dette deltakere som er samiske, men som ikke har hatt opplæring i språket, eller er det andre?
- Mange av dem er samer, og noen hadde nok deltatt på samiskkurs før. Andre hadde aldri hatt undervisning i samisk. Det var også andre, som av ulike årsaker trenger å lære seg samisk for yrket sitt. Jeg tror noen av dem er forskere, andre turistguider eller språklærere. En holdt på å skrive en roman der en karakter skulle være same. Og så har du jo også en stor gjeng med språkinteresserte, slike som alt har lært seg masse språk, og som nå vil læra seg nordsamisk også. Språknerder, helt enkelt, som kunde mye mer enn læreren om det ene og det andre, forteller Söderbaum.
Tar med viktige lærdommer fra nettkurs
Hvordan synes du denne kursformen har fungert? Frister det å fortsette med slike kurs?
- Jeg syns det har fungert ganske bra. Det er uvant at man ikke har noen begrensninger i klasseromsstørrelse eller sted, og jeg syntes ikke jeg hadde særlig gode argumenter for å ikke ta inn flere på kurset. Og så ble det bare flere og flere. Det var jo moro den første uka, men etter hvert kunne jeg nok kjenne litt på at jeg hadde tatt meg vann over hodet og ikke lykkes å gi den responsen som elever i «vanlige» tilfeller kan forventa seg. Kanskje forsvant noen av den grunn.
- Men vi gjennomførte de tolv leksjonene og la dem ut på YouTube. Vi fant også et ganske smidig system for å gå igjennom hjemmeoppgaver (eller Attendance Check, som vi kalte det) via Google Forms. Nå som det er avsluttet, kjennes det bra. Men det går nok en stund før jeg tar fatt på noe liknende. Det ble en litt for stor gruppe. Men man skal aldri si aldri. Jeg har nok lært en del, og det er selvsagt mye jeg kan lære videre om undervisning på nettet. Så om jeg skulle lage et slikt kurs igjen, ville jeg nok satset på å ha litt mer tid til rådighet. Man må tenke på en litt annen måte, og det hadde jeg ikke hatt god nok tid til før vi satte i gang.
- Men når det er sagt, må jeg legge til at det var masse god energi i gruppen, og folk var beredt og villige til å hjelpa til. Det kunne for eksempel være med korrekturlesing, og det var jo fantastisk. Jeg fikk også hjelp av Risten Lango med uttale slik at elevene fikk høre noen av ordene uttalt av en som har samisk som morsmål. Jeg har jo lært meg språket som fremmedspråk.
(Artikkelen fortsetter uinder bildene.)
Fra venstre: Kursleder Ville Söderbaum, fra kurssamling på nettet, annonse på Facebook med kommentarer under.
Rekruttering og samarbeid via sosiale medier
- Det var enormt stor interesse for dette kurset. SOL la ut en annonse på Facebook, og den ble delt 157 ganger, sier Söderbaum.
- Vi hadde ei gruppe på Facebook også, og etter at kurset var slutt, har det visst blitt utviklet ytterligere ei gruppe i et annet medium. Der har folk kunnet holde kontakt med hverandre og tipse om bra samisk musikk, filmer og TV-programmer. Det er jo bra å se på for å lære mer. For eksempel er produksjoner med samisk tale og underteksting bra så elevene får bedre tak på uttalen, avslutter Ville Söderbaum.
Fakta om deltakelse og deltakere
118 personer betalte deltakeravgiften på 300,- kroner.
56 personer genomførte 75 % eller mer av kurset og får et kursbevis. Av disse er 34 kvinner og 22 menn. De fordeler seg på disse landene:
- Belgia 1
- Canada 1
- Finland 5
- Frankrike 1
- Irland 1
- Island 2
- Nederland 1
- Norge 12
- Polen 3
- Singapore 1
- Storbritannia 5
- Sverige 3
- Sveits 2
- Tyskland 5
- Ungarn 1
- USA 12
Lenker
- Den første videoleksjonen (de neste dukker opp i høyremargen på Youtube-sida)
- Sámi oahppolihtu (SOL)/Samisk studieforbund
- Guovdageainnu Sámi Searvvi/Kautokeino sameforening
Av Berit Rekve