Våren 2022 varslet Forsknings- og høyere utdanningsminister Ola Borten Moe at Regjeringen ville komme med en Utsynsmelding.
I denne meldingen skulle man undersøke hva slags kompetanse Norge trenger i fremtiden, med særlig vekt på fleksible utdanningsmuligheter.
VOFO har nå levert innspill til denne utsynsmeldingen til Kunnskapsdepartementet, og vi publiserer her hovedtrekkene:
Vofo mener at det trengs flere planer og konkrete tiltak knyttet til opplæring i frivillig og ideell sektor. Samfunnet er avhengig av et mangfold av læringsarenaer og kompetansebygging på flere områder.
Som samfunn har vi lykkes godt i Norge, men også vi preges av økende spenninger og forskjeller mellom land og folk, ensomhet og utenforskap, fraflytting og andre globale utviklingstrender. Den pågående pandemien, og krigen i Europa har vist behovet for sterke tilbydere av voksenopplæringstiltak, både til de som står i og utenfor arbeid-og samfunnslivet.
Hvert år deltar nærmere en halv million over hele landet på ulike kurs i regi av studieforbundene. Kursene kan for eksempel være innen botanikk, organisasjonsutvikling, håndverksfag eller tillitsvalgtsopplæring. Når ulike mennesker møtes for å lære i felleskap, skapes nye ideer og ny innsikt oppstår. Dette bidrar ikke bare til utvikling hos deltakerne, men også til utviklingen av samfunnet som helhet. Denne blandingen er et avgjørende element for et vellykket demokrati.
Studieforbundene, som organisator og fagmiljø for læring i frivilligheten,er et viktig verktøy for demokratiet og har en unik rolle i det norske utdanningssystemet. Voksenopplæringsforbundet (Vofo) anbefaler disse tiltakene:
1)Styrking av frivilligheten som læringsarena -Bygge levende og bærekraftige lokalsamfunn gjennom livslang læring
2)Satsning på kompetanser for det 21. århundre og virkemidler for livslang læring
3)Bruk opplæringsressursene som eksisterer utenfor det offentlige utdanningssystemet
4)Godkjenningsordning for ikke-formell opplæring
5)Styrk regionale myndigheters samfunnsutviklerrolle og legge til rette for samarbeid
6)Arbeid og inkludering
7)Tiltak for bevaring av kulturarv og tradisjonshåndverk
8)Livslang læring for grønn omstilling