• English
  • Kontakt oss

Større eller mindre tekst

Windows (ctrl +/-)

Hold ctrl-tasten nede og trykk på + for større eller - for mindre tekst.

Mac (cmd +/-)

Hold cmd-tasten nede og trykk på + for større eller - for mindre tekst.

Vofo logo
  • Om Vofo
    • Nyheter
    • Ansatte
    • Om Vofo
    • Styret
    • Regioner
    • Studieforbund
    • Vedtekter
    • Fylkesutvalg
  • Vårt Arbeid
    • Læring og kompetanse
    • Arrangement
    • Politisk arbeid
  • Tema
    • Studieforbund
    • Voksenopplæring
    • Voksenopplæringsloven
    • Statistikk
  • Ressurser
    • Brosjyrer
    • Logoer
    • Kopinoravtale
    • Fag og forskning
    • Smittevernveileder
Meny
Søk
Om Vofo
Nyheter Ansatte Om Vofo Styret
Regioner
Viken Oslo Innlandet Vestfold og Telemark Agder Rogaland Vestland Møre og Romsdal Trøndelag Nordland Troms og Finnmark
Studieforbund
Studieforbundet AOF Norge Studieforbundet FUNKIS Idrettens Studieforbund Kristelig studieforbund Musikkens studieforbund Samisk studieforbund Senterpartiets Studieforbund Studieforbundet kultur og tradisjon Studieforbundet Livslang Læring Studieforbundet natur og miljø Studieforbundet Solidaritet Venstres studieforbund Akademisk Studieforbund Studieforbundet næring og samfunn
Vedtekter Fylkesutvalg
Vårt Arbeid
Læring og kompetanse Arrangement Politisk arbeid
Tema
Studieforbund Voksenopplæring Voksenopplæringsloven Statistikk
Ressurser
Brosjyrer Logoer Kopinoravtale Fag og forskning Smittevernveileder
Kontakt
22 41 00 00
Vofo logo
  • Hjem
  • Om Vofo
  • Nyheter
  • Digitale kurs
  • Skriv ut

Blir det tillatt med digitale voksenopplæringskurs på permanent basis?

Foto: Christin Hume, Unsplash
Både Kultur-og likestillingsdepartementet og Kunnskapsdepartementet foreslår å endre forskrift om studieforbund. Høringsfristen gikk ut 1.mars 2023

Kultur-og likestillingsdepartementet og Kunnskapsdepartementet foreslår å endre kravet til fysiske kurs ved at det ikke settes en begrensning i andel kurs ved bruk av elektronisk kommunikasjon. Dette innebærer at studieforbundene kan tilby fysiske kurs, digitale kurs eller en kombinasjon av disse, og at rene digitale kurs kan være tilskuddsberettiget.

I den gjeldende forskriften er det begrensning på bruk av digitale kurs, i §11:

"Samlinger arrangert ved bruk av elektronisk kommunikasjon kan ikke overstige omfanget av antall kurstimer i fysiske samlinger, og alle deltakere skal delta samtidig både ved bruk av elektronisk kommunikasjon og i fysiske samlinger. Studieplanen skal vise hvilken undervisningsform som benyttes."

Det er denne paragrafen som nå er foreslått endret.

Årene med pandemi har ført til store endringer i måten man både arbeider på, og studerer på. Studieforbundene var tidlig ute med å finne gode digitale løsninger på kursvirksomheten, der det var mulig. Flere undervisningsinstitusjoner betegner den digitale transformasjonen som ble nødvendig under pandemien som et "digitalt kvantesprang", og at digitaliseringen har endret måten man underviser på.

Studieforbundene ønsker å kunne fortsette med digitale kurs også i tiden fremover.

 

Forslaget fra Kultur- og likestillingsdepartementet ble sendt ut på høring 1.12.22, med svarfrist 1.3.23.

Forslaget fra Kunnskapsdepartementet ble også sendt ut 1.12.22, med samme svarfrist.

Vofo er én av høringsinstansene, og leverte høringssvar til begge departement innen fristen.

 

Her er et utdrag av Vofo sitt høringssvar:

Vofo støtter bakgrunnen og begrunnelsen for forslaget. Både under og etter pandemien har digitale møteplasser fått en større rolle i flere folks hverdag, og det har både vært nødvendig og naturlig for studieforbundene å ta del i denne utviklingen. Studieforbund og frivillige organisasjoner har lagt ned mye arbeid i å bygge kompetanse og utvikle digitale kurs, og vi setter pris på at det offentlige med dette forslaget anerkjenner digitale møteplasser som en fullverdig læringsarena. 

Digitale kurs kan i mange tilfeller gjennomføres mer fleksibelt enn fysiske kurs, og inkludere flere deltakere som normalt ikke ville hatt mulighet til å reise for å delta på fysiske samlinger. Dette gjør at flere får tilgang til kunnskap og kompetanse til en lavere kostnad for deltakeren. Digitale kurs gir større fleksibilitet slik at det er enklere for kursdeltakerne å kombinere arbeid, familie og fritid, samt fleksibilitet for kursholdere til å gi et tilpasset kurstilbud. Samtidig har også digitale møteplasser sine begrensninger, både knyttet til hva slags læringsaktiviteter som kan gjennomføres og hvem som kan delta. Departementet legger til grunn at studieforbundet og arrangøren skal vurdere hva som er egnet undervisningsform på hvert enkelt kurs. 

Studieforbundenes samfunnsoppdrag gjelder også i digitale rom. Vi skal bidra til å bekjempe digitalt utenforskap og å vedlikeholde og styrke demokratiet. Forslaget styrker studieforbundenes mandat til å ta en tydeligere rolle i arbeidet med å fremme inkluderende digitalisering og bygge ytringskultur, medborgerskap og demokratiske verdier på digitale møteplasser. 

 

De publiserte høringssvarene finner man hhv her (Kultur og likestillingsdepartementet) og her (Kunnskapsdepartementet), etter hvert som de blir lagt ut. 

 

 

 

 

 

Publisert: 03.03.2023

Oppdatert: 03.03.2023

Lær mer

Tema

  • Studieforbund
  • Voksenopplæring
  • Voksenopplæringsloven

Regioner

  • Viken
  • Oslo
  • Innlandet
  • Vestfold og Telemark
  • Agder
  • Rogaland
  • Vestland
  • Møre og Romsdal
  • Trøndelag
  • Nordland
  • Troms og Finnmark
Til toppen

Voksenopplæringsforbundet

  • 22 41 00 00
  • vofo@vofo.no
  • Akersgata 41, 0158 Oslo

snarveier

  • Personvernerklæring

samarbeid

  • Nordisk nettverk for voksnes læring (NVL)
  • European Association for the Education of Adults (EAEA)
  • International Council for Adult Education (ICAE)

Følg oss

  • Blogg
  • Brosjyrer