Vofo på høring i utdannings- og forskningskomiteen
Generalsekretær Stian Juell og daglig leder i Studieforbundet kultur og tradisjon har vært i høring på Stortinget.Høringer i Stortinget er en god påvirkningsmulighet for Voksenopplæringsforbundet. Onsdag 23.10 var vi på høring i utdannings- og forskningskomiteen og tok opp både ulikhetene i tilskuddsordningen og realkompetansevurdering ved kulturarvskolene:
Det skriftlige innspillet:
Mitt navn er Stian Juell, og jeg er generalsekretær i Voksenopplæringsforbundet. Med meg i dag er Kjærsti Gangsø, styremedlem og daglig leder i Studieforbundet Kultur og Tradisjon.
Vi vil kommentere kapitel 254 post 70
Vi er glade for at regjeringen har foreslått å videreføre tilskuddene til studieforbundene i statsbudsjettet for 2025, men det er fortsatt behov justeringer for å sikre rettferdige vilkår.
Vi ser at det fortsatt er i en uheldig skjevfordeling mellom tilskuddsnivået fra Kunnskapsdepartementet og Kulturdepartementet, der tilskuddet er 40% høyere som utgjør 76 kroner pr time. Vi mener det er viktig at tilskuddsnivåene harmoniseres med skikkelig løft i Kulturdepartementet, og at den kommende evalueringen bør bidra til at vi får spisset ordningene i tråd med intensjonen.
Så er vi tilfredse med at det settes av midler for et nytt studieforbund, men vil påpeke at det etableringen av et nytt studieforbund kan være tidkrevende og bør sikres tilstrekkelig tid og ressurser for en god implementering.
Kap. 228, post 83
Vofo er glad for at kulturarvskolene får en fast bevilgning i statsbudsjettet. De tilbyr utdanning i tradisjonshåndverk, som er viktig for å bevare kulturarven vår. Med denne støtten sikres driften av skolene, som har utfordringer på grunn av små programmer og en høy andel eldre elever.
Kjærsti: Men vi ønsker jeg å belyse en viktig utfordring knyttet til opptak ved private videregående skoler for elever over 25 år. I motsetning til yngre søkere, må disse elevene gjennomgå en realkompetansevurdering før de kan tas opp. Dette skaper store forsinkelser, ettersom fylkeskommunene ofte ikke har kapasitet til å gjennomføre vurderingene i tide. Mange søkere venter i ett eller to år på svar, noe som hindrer dem i å få den nye starten de trenger.
Dette rammer voksne, som er motiverte for å kvalifisere seg til et håndverk. I stedet for å støtte dem, skaper systemet et byråkratisk hinder. Med fullføringsreformen vil presset på realkompetansevurderinger bare øke, og vi mener at skolene selv bør kunne vurdere kompetansen til disse søkerne, akkurat som de gjør for elever under 25 år.
Realkompetansevurderinger er verdifulle, men de bør ikke være et hinder for opptak. Det må bli enklere for voksne elever å få den utdanningen de trenger, og vi oppfordrer til at denne prosessen endres. Takk.