Trenger mer forskning på samfunnsverdien av opplæring i frivilligheten
Frivillige organisasjoner skal møte samfunnets skiftende behov – vi må ha mer kunnskap om hvilken kompetanse og hvilke ressurser organisasjonene trenger.Forskning på opplæring i frivillighet er viktig
– Vi vet at over 550 000 personer deltok på opplæring i frivillige organisasjoner i 2023 og at studieforbundene arrangerte over 46 000 kurs, men det er behov for å vite mer om verdien av denne opplæringen, sier generalsekretær i Voksenopplæringsforbundet Stian Juell.
– Frivillige organisasjoner må kunne møte samfunnets skiftende behov. Da må vi kunne mer om hvilken kompetanse og hvilke ressurser organisasjonene trenger.
Vofo har kartlagt følgende kunnskapsbehov for sektoren:
- Frivillighetens kompetanse og ressursbehov for framtiden: Forskningen om frivillighetens kompetanse og ressursbehov for framtiden er essensiell for å forstå hvordan man best kan styrke og utvikle frivillige organisasjoners evne til å møte samfunnets skiftende behov. Det er viktig å identifisere hvilke ferdigheter og ressurser som vil være nødvendige for at frivillige organisasjoner skal kunne opprettholde og utvide sin aktivitet.
- Effekten av insentivfinansiering i frivilligheten: Det er behov for forskning på effekten av insentivfinansiering i frivilligheten, som for eksempel studieforbund. Dette er avgjørende for å forstå hvordan økonomiske insentiver kan stimulere til økt aktivitet, deltakelse og kvalitetsforbedringer innen frivillige organisasjoner. Det er viktig å kartlegge hvordan slike finansieringsmodeller påvirker organisasjonenes evne til å rekruttere frivillige, utvide tilbudet sitt, og oppnå sine mål på en bærekraftig måte.
- Rekruttering til videre læring: Det er et behov for kartlegge og forstå samspillet mellom deltakelse i læringsaktiviteter i frivillig sektor og andre utdannings- og læringsarenaer. Dette kan gi oss bedre virkemidler for å styrke læring og deltakelse, både innad i sektoren og i samfunnet for øvrig.
- Studieforbund som inkluderingsarena: Det er behov for å forstå hvordan åpne læringsaktiviteter kan fungere som inkluderingsarenaer, spesielt med fokus på barrierene som hindrer visse grupper i å delta. Å utforske strategier for å øke deltakelsen blant underrepresenterte grupper vil være avgjørende for å utvide studieforbundenes rolle som en inkluderende kraft i samfunnet. Dette inkluderer Identifisering av barrierer for læring innenfor frivilligheten, inkludert strukturelle, organisatoriske, og individuelle faktorer, og hvordan disse kan overvinnes
– Samfunnet har i dag ikke nok kunnskap om hvordan eller i hvilken grad opplæring i frivilligheten bidrar til samfunnets samlede nytte, det være seg for bevaring av vår immaterielle natur- og kulturarv eller som partner i offentlig tjenesteytelser. Den kunnskapen er viktig for å kunne møte fremtidige samfunnsbehov, avslutter Stian Juell.
Vofo leverte innspill til Kulturdepartementet og Institutt for samfunnsforskning på innspillsmøte mandag 8. april 2024.