Stortingets behandling av statsbudsjettet 2024
Famille- og kulturkomiteen har kommet med sin innstilling til statsbudsjettet for 2024. Innstillingen anerkjenner studieforbundenes arbeid med kompetanse og opplæringstilbud der folk bor.Familie- og kulturkomiteens merknader:
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre viser til sine respektive alternative budsjetter.
Disse medlemmer viser til at det har oppstått en skjevfordeling mellom studieforbundene som mottar støtte fra hhv Kunnskapsdepartementet og Kultur- og likestillingsdepartementet. Studieforbundene har fått ulike økonomiske rammevilkår avhengig av hvilket departement det enkelte studieforbundet får tilskudd fra. I 2022 var tilskuddet om lag 40 kroner høyere pr. time fra KD enn fra KUD, selv om det i stor grad tilbys samme type kurs f.eks. musikk og samspill, teater, håndverk, organisasjon og ledelse, jakt og friluftsliv eller førstehjelp.
Komiteens medlemmer fra Høyre og Venstre ber regjeringen vurdere å fremme en opptrappingsplan som harmoniserer de økonomiske rammevilkårene til studieforbundene.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, vil fremheve at dette tilskuddet er viktig for å sikre kompetanse og opplæringstilbud der folk bor. Flertallet viser til at regjeringen Solberg i statsbudsjettet 2021 valgte å overføre 10 av 14 studieforbund til Kultur- og likestillingsdepartementet sitt budsjett. Det ble samtidig varslet en evaluering av ordningen innen fem år. Flertallet viser til at denne regjeringen fra budsjettet 2024 har foreslått å overføre deler av tilskuddet til studieforbundene fra spillemidlene til statsbudsjettet, slik at studieforbundene som nå sorterer under Kultur- og likestillingsdepartementet i sin helhet finansieres via statsbudsjettet. Flertallet viser til at en evaluering av endringen regjeringen Solbergs gjennomførte er varslet, og er glad for at Høyre nå anerkjenner det som disse partiene allerede i 2021 var bekymret for. Flertallet viser til at det i evalueringen vil være naturlig å undersøke ulike effekter av delingen og viser til at KUD og KD vil igangsette evalueringen i 2024 med sikte på ferdigstillelse høsten 2025.
- Vi er glade for at utilsiktede konsekvenser av delingen nå er kommet på dagsorden, og ser frem til en grundig evalueringsprosess. Vi legger også merke til at Høyre og Venstre ber regjeringen vurdere opptrappingsplan som harmoniserer de økonomiske rammevilkårene. Dette er gode signaler fra komiteen. sier Generalsekretær i Vofo Stian Juell.
Utdanning- og forskningskomiteens merknader
Post 70 Tilskudd til studieforbund og post 73 Tilskudd til voksenopplæringsorganisasjoner
Komiteen vil understreke viktigheten av det arbeidet som studieforbundene og frivillige organisasjoner legger ned for at voksne kan få god tilgang til fleksible og brukertilpassa opplæring utenfor det formelle utdanningssystemet. Komiteen har merket seg at det samlede tilskuddet til studieforbund og voksenopplæringsorganisasjoner for 2024 er foreslått til 75,183 mill. kroner.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt, vil understreke at studieforbundene under Kunnskapsdepartementet bidrar med en omfattende etter- og videreutdanningsaktivitet, som i hovedsak er rettet inn mot arbeidslivets behov.
Komiteens medlemmer fra Høyre og Fremskrittspartiet fremhever studieforbundene, som konstruktive bidragsytere til kompetansereformen Lære hele livet, gjennom sitt brede kurstilbud som supplerer det formelle utdanningssystemet.
Komiteen merker seg at flere høringsinnspill trekker frem at gjennom nettverk skapt av Fleksibel utdanning Norge (FuN) knytter utdanningsinstitusjoner kontakt med hverandre på tvers av privat og offentlig sektor, samtidig som de får verdifulle kontakter på ulike utdanningsnivåer. Denne koblingen vil bli enda viktigere i tiden fremover.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre deler bekymringen fra Norske fagskolestudenter (ONF) om at dette vil ha en klar negativ virkning på studiekvaliteten og tilgangen på utdanning for de som benytter seg av disse studietilbudene i dag. Disse medlemmer viser til regjeringens varslede fagskolemelding, og har en klar forventning om at regjeringen ser nærmere på dette, for fortsatt å sikre høy kvalitet og god tilgjengelighet over hele landet.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser til høringsinnspillet fra Fleksibel utdanning Norge (FuN), hvor de viser til at kuttet i statsbudsjettet er gjort på feil grunnlag. Regjeringen begrunner avviklingen med at FuN ikke lenger har oppdrag i forbindelse med tilskudd til nettskoler. FuN viser til at denne ordningen ble avviklet allerede i 2015, og at de siden den gang har fått nye oppgaver fra HK-dir. Disse medlemmer mener det er viktig å øke tilgjengeligheten på fleksibel og nettbasert utdanning, samtidig som kvaliteten opprettholdes på et høyt nivå. Disse medlemmer frykter at den kunnskapen og praktiske støtten FuN bidrar med, kun vil nå de bedriftene med mest ressurser, dersom systemet legges om. Disse medlemmer mener at FuN har bidratt, gjennom samarbeid med andre aktører, til å utvikle en forståelse for hva kvalitet i utdanning skal være. Disse medlemmer viser til at dette arbeidet når studenter som i utgangspunktet ikke var på vei inn i studier, og at dette er en viktig del av regjeringen Solbergs kompetansereform, hvor målet er at alle skal ha tilgang på etter- og videreutdanning, uavhengig av alder, bosted og livssituasjon.
Disse medlemmer viser videre til høringsinnspillet fra Voksenopplæringsforbundet, som frykter at medlemsorganisasjonenes vilje til å dele resultatene av samarbeidet med FuN blir redusert, og skriver følgende i sitt høringsinnspill:
«Vi mener det er feil å svekke et åpent kompetansemiljø på fleksibel utdanning og voksenopplæring i en tid som krever omstilling og mer fleksible løsninger. Vi opplever FuN som et viktig fagmiljø som deler kompetanse innen fleksibel utdanning og livslang læring med mange aktører. Dette har vært viktig for Voksenopplæringsforbundet og våre medlemsorganisasjoner som har fått tilgang til verktøy, læring og kvalitetsveiledere.»