Innspill til KUD om statsbudsjettet for 2025

Innspill til Kultur- og likestillingsdepartementet om tilskudd til studieforbund og Vofo i statsbudsjettet for 2025
Kultur- og likestillingsminister Lubna Jaffery.
Kultur- og likestillingsminister Lubna Jaffery.Foto: Ilja C. Hendel/KUD

Voksenopplæringsforbundet (Vofo) vil med dette gi innspill om tilskudd til studieforbund og Vofo i statsbudsjettet for 2025. Innspillet retter seg til statsbudsjettets kap. 315 post 70 og kap. 315 post 72. Innspillet viser hvordan tilskudd til studieforbund kan utvikles for å styrke den frivillige voksenopplæringen over hele landet, for å ivareta opplæring og deltakelse i frivillige organisasjoner, bidra til å bevare et mangfoldig kulturliv og ta vare på kulturarven gjennom læring.

I Hurdalsplattformen slår regjeringen fast at de vil «styrkje rolla til studieforbunda og det frivillige opplæringstilbodet». Vi ber om at regjereringen fortsetter å følge opp disse ambisjonene og styrker frivilligheten som læringsarena i forslaget til statsbudsjett for 2025.

Vofo har følgende innspill til Kultur- og likestillingsdepartementets budsjettforslag for 2025:

  • Styrke kap. 315 post 70: Tilskudd til studieforbund
    • Tette gapet mellom studieforbundene godkjent av Kultur- og likestillingsdepartementet og studieforbund godkjent av Kunnskapsdepartementet.
  • Styrke tilskuddet til Voksenopplæringsforbundet slik at det minst utgjør 12 millioner kroner.
  • Sette av midler til å evaluere delingen av tilskuddsordningen til studieforbund
  • Åpne for at studieforbund kan søke om momskompensasjon på lik linje med andre frivillige organisasjoner

Argumentasjon og begrunnelse

Styrke kap. 315 post 70: Tilskudd til studieforbund

Studieforbundene fremmer voksnes læring i demokratiske og ideelle organisasjoner, og er en viktig arena for læring, deltakelse, bevaring av kulturarven og frivillig aktivitet. Tilskuddet til studieforbund over statsbudsjettet går til opplæring i regi av frivillige organisasjoner i hele landet og bidrar til å redusere opplæringskostnadene for deltakerne. 10 av de 14 godjente studieforbundene får tilskudd over Kultur- og likestillingsdepartementets budsjett. Disse studieforbundene har til sammen over 300 sentrale medlemsorganisasjoner, med lokale lag og aktivitet over hele landet, som gjennomfører 33 000 kurs med mer enn 320 000 deltakere hvert år. Tilskuddet er viktig for å ivareta bredden og mangfoldet i studieforbundenes opplæringstilbud.

Tilskuddet består av et grunntilskudd til drift av studieforbundet og fellesoppgaver, et timebasert opplæringstilskudd og et tilretteleggingstilskudd som skal bidra til å fjerne hindringer for deltakere med særlige behov. Tilskuddet fremheves i flere innspill til regjeringens kulturfrivillighetsstrategi (2023-2025) som en forutsigbar grunnfinansiering av kulturfrivillighetens lokale aktiviteter.

I 2021 delte Solberg-regjeringen tilskuddet til studieforbund mellom Kunnskapsdepartementet og Kulturdepartementet, med mål om å utvikle de studieforbundene som i størst grad kan bidra som et målrettet kompetansepolitisk virkemiddel under Kunnskapsdepartementet. Som en direkte følge av delingen fikk studieforbundene ulike økonomiske rammevilkår, avhengig av hvilket departement studieforbundet får tilskudd fra. Forskjellen er i løpet av tre år forsterket på grunn av ulik utvikling av kursaktiviteten og at noen organisasjoner har byttet studieforbund i perioden.

Med to tilskuddspotter er det den potten hvor studieforbundene har svakest utvikling som gir det høyeste tilskuddet i forhold til aktiviteten. I 2022 var det timebaserte tilskuddet i gjennomsnitt 40 % lavere fra KUD enn fra KD, sett i forhold til kursaktiviteten det året. Vi ser ingen utvikling som tyder på at denne forskjellen vil bli mindre i 2023.

Regjeringen har i liten grad foreslått eller gjennomført tiltak for å utvikle de to tilskuddsordningene i ulike retninger, tvert imot har dere aktivt jobbet for at utviklingen på feltet innrettes på samme måte i begge tilskuddsordningene. Denne politikken vil selvsagt gjøre det enklere å reversere delingen på et senere tidspunkt, men den gjør det vanskelig i dag for tilskuddsmottakerne å forklare sine kursarrangører hvorfor andre studieforbund gir et betydelig høyere timetilskudd for samme type aktivitet.

Så lenge tilskuddsordningene til studieforbund er nesten helt likt utformet, og hovedvekten av aktiviteter innenfor begge ordningene består av frivillige lag og foreninger som tilbyr samme type kurs (f.eks. musikk og samspill, teater, håndverk, organisasjon og ledelse, jakt og friluftsliv eller førstehjelp), mener vi det er uheldig at det har vært opprettholdt store forskjeller i de økonomiske rammevilkårene over tid.

Vi ber om en økning av tilskuddet til studieforbund over kapittel 315 post 70, slik at det blir større grad av samsvar mellom det enkelte studieforbunds aktivitet og tilskuddets størrelse på tvers av de to tilskuddsordningene.

Vi ber om at innretningen og forvaltningen av tilskuddsordningen blir mer overordnet fra statens side. Dette er en utvikling som vil være i tråd med regjeringens frivillighetspolitikk og som kan bidra til mindre byråkrati og et enklere regelverk – som også kan redusere statens egne kostnader. Ved å redusere merkostnadene rundt dagens innretning og forvaltning av selve tilskuddsordningen, vil også studieforbundene kunne bruke mer tid og ressurser på å fremme voksnes læring.

Tilskudd til Voksenopplæringsforbundet

Vofo er en demokratisk paraplyorganisasjon som skal ivareta studieforbundenes felles interesser. Vi skal være et fagmiljø for studieforbundene og en tydelig stemme som bidrar til politisk og faglig forankret utvikling. Tilskuddet til Vofo over statsbudsjettet bidrar til drift av Vofo slik at vi kan gjøre studieforbundene bedre i stand til å tilby voksne fleksibel og brukertilpasset opplæring av høy kvalitet, for eksempel gjennom digitaliseringsprosjekter. Vofo arbeider for mer kunnskap om og utvikling av voksenopplæring som blir gitt gjennom medlemsorganisasjonene.

Bredden og mangfoldet i studieforbundenes opplæringstilbud tilsier at det er store gevinster ved å samarbeide, samordne og løse felles utfordringer gjennom dialog, møteplasser og utveksling av erfaringer. Som fellesorgan bidrar Vofo til en positiv samfunnsutvikling på tvers av sektorer og forvaltningsnivåer. Vi vil møte flere politiske ambisjoner, fremme studieforbundenes interesser og styrke samarbeidet med partnere innenfor utdanning, arbeidsliv og sivilsamfunn over hele landet. Vi bidrar med råd og innspill i politiske prosesser nasjonalt og regionalt og har bl.a. vært en sentral bidragsyter i arbeidet med regjeringens kulturfrivillighetsstrategi.

En viktig del av Vofos oppdrag er å bidra til å forenkle og sikre høy kvalitet i studieforbundenes virksomhet. Vofos kompetanse og tiltak for å fremme god og omforent regleverksforståelse, effektivisering, kvalitetssikring og internkontroll er etterspurt blant studieforbundene. Oppdraget løser vi gjennom dialog, veiledning, fellestjenester, møteplasser, faglige samarbeid, utveksling og utvikling av felles IT-løsninger for saksbehandling og rapportering.

Det er viktig at studieforbundenes rapportering holder høy kvalitet og gir et riktig bilde av kursaktiviteten. Vofo har i mange år samordnet og bidratt til å sikre høy kvalitet i studieforbundenes årlige rapportering til SSB. Vi ønsker å bidra til å styrke og videreutvikle dette arbeidet for å gjøre det enklere for studieforbundene å rapportere til staten. Et godt datagrunnlag og god kunnskap om virksomheten bak tallene er nødvendig for å bidra til en kunnskapsbasert politikkutvikling med gode og relevante virkemidler til studieforbundene.

Vofo skal styrke et samlet fagmiljø for frivillig voksenopplæring. Det finnes mye kunnskap i Vofo og studieforbundenes nettverk, og en viktig oppgave er derfor å skape møteplasser for faglig diskusjon og utvikling. Vi vil følge opp arbeidet med å arrangere konferanser og seminarer i samarbeid med relevante aktører.

Det er viktig å styrke samhandlingen mellom frivillig voksenopplæring og lokale myndigheter, for å sikre befolkningen tilgang til flere læringsarenaer. Vi har dannet fylkesledd over hele landet, som utfører samordningsoppgaver overfor studieforbundene i fylket og oppgaver for fylkeskommunene. Vi har god kontakt og samarbeider med andre paraplyorganisasjoner i flere fylker. Vofos fylkesledd finansieres som et spleiselag, hvor fylkeskommunene, Vofo og studieforbundene bidrar. Balansen mellom aktørene i spleiselaget, og dermed også evnen til å delta i lokale prosesser, varierer fra fylke til fylke.

Vofo deltar i Kompetansepolitisk råd og representerer studieforbundene og frivillig sektor – både nasjonalt og i flere fylker. Her fremmer vi frivillighetens rolle i kompetansepolitikken. Det ligger et stort potensial i å se flere av samfunnets ulike læringsarenaer i sammenheng, slik at flere voksne kan bidra med den kompetansen de har og få nye læringsmuligheter.

Vi ber om fortsatt forutsigbarhet for vårt budsjett og at tilskuddet til Voksenopplæringsforbundet videreføres på samme nivå, med kompensasjon for lønns- og prisvekst, i statsbudsjettet for 2025.

Evaluere delingen av tilskuddsordningen til studieforbund

Regjeringen har ved flere anledninger varslet at delingen av tilskuddsordningen skal evalueres innen 2025. Vofo ser fram til å bidra i denne prosessen og ber om at det settes av midler på statsbudsjettet for 2025 til å gjennomføre en god evaluering. Arbeidet må starte i 2024 for at det ikke skal gå alt for lang til fra behovet for eventuelle tiltak er kjent til de kan gjennomføres.

Til tross for at aktiviteten i 2021 var noe begrenset som følge av smittevernstiltak under og etter koronapandemien, mener vi det finnes tilstrekkelig grunnlag for å evaluere både om delingen har gitt ønsket effekt og få kartlagt tilsiktede og utilsiktede virkninger av delingen. Vi forventer at arbeidet vil danne et kunnskapsgrunnlag for en politisk avgjørelse om hva slags og hvor mange tilskuddsordninger studieforbundene trenger i fremtiden.

Momskompensasjon til studieforbund

Vofo ber om at studieforbund gis mulighet til å søke om momskompensasjon på lik linje med andre frivillige organisasjoner. Forskrift om merverdiavgiftskompensasjon for frivillige organisasjoner har i dag et forbud mot at bl.a. studieforbund kan gis momskompensasjon.

Vi ber om at studieforbund fjernes fra listen over organisasjoner som ikke kan få kompensasjon for momskostnader (§ 3 tredje ledd bokstav a), slik at studieforbund som fremmer frivillig aktivitet, og ellers tilfredsstiller kriteriene i tilskuddsordningen, kan gis momskompensasjon.

Mer informasjon om studieforbundenes kursvirksomhet finner dere på https://statistikk.vofo.no/.