Hva kan nordiske studieforbund lære av hverandre?

Ny forskningsrapport sammenligner studieforbundene i Norge, Sverige, Finland og Danmark.
Tre personer i samtale
Troels Rasmussen fra Vidensenter for Folkeoplysning, Kjærsti Gangsø fra Studieforbundet kultur og tradisjon og Per Paludan Hansen fra Liberalt Oplysnings Forbund i paneldebatt om fremtidens studieforbund og aftenskoler i Norden.

Studieforbund i de nordiske landene har mange likheter. Både knyttet til hva slags kurs som tilbys, men også verdigrunnlag og felles opphav i de folkelige opplysningsbevegelsene på 1800-tallet. Likevel er det store forskjeller i hvordan både aktiviteter og institusjoner er organisert og hvordan myndighetene støtter frivillig voksenopplæring i de ulike landene.

Forskere fra de nordiske landene har kartlagt og oppsummert det som finnes av data om frivillig voksenopplæring i hvert sitt land. Resultatene av arbeidet er publisert i en forskningsrapport fra Vidensenter for Folkeoplysning (Vifo). Rapporten gir nyttig innsikt i landenes ulike løsninger og et godt grunnlag for læring og videre forskning.

Den norske landrapporten er skrevet av Ivar Eimhjellen ved NORCE Norwegian Research Centre. Vofo har bidratt med data og opplysninger om de norske studieforbundenes kursaktivitet. Analysen trekker bl.a. fram at de norske studieforbundene har en jevnere aldersfordeling og flere yngre deltakere sammenlignet med våre nordiske naboland.

Hva kan vi lære av hverandre?

Förbundet Nordisk Vuxenupplysning (FNV) og Vidensenter for Folkeoplysning (Vifo) samarbeidet om en nordisk konferanse på Vartov i København 19. september. Vifo-rapporten var en viktig del av programmet. Det nye kunnskapsgrunnlaget gjør at vi får nye perspektiver på vår egen praksis og at vi kan hente inspirasjon og erfaringer fra hverandre.

Den lokale forankringen av kursaktiviteten i Norge, hvor lokale lag og foreninger arrangerer kursene, ble trukket fram som en styrke og robusthet ved de norske studieforbundene. Samtidig er finansieringen svakere i Norge enn i våre naboland, som gjør at studieforbundene ikke spiller den samme rollen som pådriver for kursaktivitet.

Noen andre momenter som ble løftet var:

  • I både Norge og Danmark har studieforbundene rett til gratis bruk av offentlige undervisningslokaler, men i Danmark har også kommunene plikt til å dekke leiekostnadene til erstatningslokaler dersom det ikke finnes ledige offentlige lokaler.
  • Alle landene har mål om at den frivillige voksenopplæringen skal fremme demokrati og deltakelse, samtidig som rapporteringskrav og finansiering i liten grad er knyttet til studieforbundenes resultater innenfor deltakelse og inkludering.
  • Den tradisjonelle folkeopplysningspedagogikken (studiesirkler mv.) varierer innad i alle landene, men står særlig sterkt i de svenske studieforbundene. Dette er et område hvor den frivillige voksenopplæringen kan skille seg ut fra andre utdannings- og opplæringstilbydere.

Förbundet Nordisk Vuxenupplysning (FNV) er en samorganisasjon for studieforbund i Norden. FNV jobber for å fremme et levende nordisk sivilsamfunn og folkeopplysningens samfunnsverdi. Konferansen er en del av Nordisk Lederforum - som FNV arrangerer hvert år.