• English
  • Kontakt oss

Større eller mindre tekst

Windows (ctrl +/-)

Hold ctrl-tasten nede og trykk på + for større eller - for mindre tekst.

Mac (cmd +/-)

Hold cmd-tasten nede og trykk på + for større eller - for mindre tekst.

Vofo logo
  • Om VOFO
    • Nyheter
    • Ansatte
    • Hva er VOFO
    • Styret
    • Regioner
    • Studieforbund
    • Vedtekter
  • Vårt Arbeid
    • Læring og kompetanse
    • Arrangement
    • Prosjekter
    • KursAdmin
    • NVL
    • Politisk arbeid
    • Fagskoler
    • Kompetansepolitikk
  • Tema
    • Studieforbund
    • Voksenopplæring
    • Kurskvalitet
    • Voksenopplæringsloven
    • Statsbudsjettet
    • Statistikk
    • Læringshistorier
  • Ressursbank
    • Organisasjonshåndbok
    • Ordliste
    • Brosjyrer
    • Lenker
    • Reisestipend 2018
    • Logoer
    • Kopinoravtale
Meny
Søk
Om VOFO
Nyheter Ansatte Hva er VOFO Styret
Regioner
Østfold Akershus Oslo Hedmark Oppland Buskerud Region Sør Rogaland Hordaland Møre og Romsdal Trøndelag Nordland Troms Finnmark
Studieforbund
Akademisk Studieforbund Studieforbundet AOF Norge Studieforbundet FUNKIS Idrettens Studieforbund Kristelig Studieforbund Musikkens studieforbund Samisk Studieforbund Senterpartiets Studieforbund Studieforbundet Solidaritet Studieforbundet Folkeuniversitetet Studieforbundet kultur og tradisjon Studieforbundet natur og miljø Studieforbundet næring og samfunn Venstres opplysnings- og studieforbund
Vedtekter
Vårt Arbeid
Læring og kompetanse Arrangement Prosjekter KursAdmin NVL Politisk arbeid Fagskoler Kompetansepolitikk
Tema
Studieforbund Voksenopplæring Kurskvalitet Voksenopplæringsloven Statsbudsjettet Statistikk Læringshistorier
Ressursbank
Organisasjonshåndbok Ordliste Brosjyrer Lenker Reisestipend 2018 Logoer Kopinoravtale
Kontakt
22 41 00 00
Vofo logo
  • Hjem
  • Tema
  • Studieforbund
  • Skriv ut

Innhold på siden

  • Hva er et studieforbund?
  • Samfunnsoppdrag
  • Verdigrunnlag og etiske vurderinger
  • Vedtekter
  • Lov og regelverk
  • Strategi- og handlingsplaner

Nyheter om Studieforbund

05.04.2018

Rekordmange på kurs i fjor

04.04.2018

Løypemelding om personvern

23.03.2018

Årsmøteblikk på Rogaland

Se alle saker

Studieforbund

Studieforbundene og deres tilknyttede medlemsorganisasjoner har det siste århundret vært viktige bidragsytere i byggingen av Norge som en demokratisk og kunnskapsrik velferdsnasjon.

Per 1. desember 2014 finnes det 16 godkjente studieforbund i Norge. 15 av dem er medlemmer av Voksenopplæringsforbundet. Du finner mer informasjon om de enkelte studieforbundene på VOFOs medlemssider.

Hva er et studieforbund?

Et studieforbund er en paraplyorganisasjon med opplæring for voksne som hovedformål. Studieforbund er en beskyttet tittel, og kun studieforbund som er godkjent etter Lov om voksenopplæring har rett til å bruke betegnelsen studieforbund om sin virksomhet.

Godkjenning av studieforbund

Et studieforbund må oppfylle følgende vilkår for å bli godkjent:

  1. Det må ha opplæring som hovedformål, og ellers ha et ideelt formål.
  2. Det må ha betegnelsen «studieforbund» i navnet.
  3. Det må ha en demokratisk oppbygning.
  4. Det må ha virksomhet over hele landet, herunder en regional organisasjonsmessig forankring.
  5. Studieforbundets kursvirksomhet må utgjøre minimum 40 000 studietimer per år.
    (For samiske studieforbund og politiske partiers studieforbund må studieaktiviteten utgjøre minimum 2000 studietimer per år) 
  6. Studieforbundet må ha minimum to medlemsorganisasjoner. (Her er det unntak for samiske studieforbund, som bare må ha én medlemsorganisasjon). 

Voksenopplæringsforbundet (VOFO) er fellesorgan for studieforbundene.

Mål for studieforbundene

Studieforbundene skal etter voksenopplæringslovens § 4 basere sin opplæringsaktivitet på følgende overordnede mål: 

  1. Bidra til å vedlikeholde og styrke demokratiet og legge grunnlag for bærekraftig utvikling ved å engasjere og utvikle aktive medborgere.
  2. Gjøre det mulig for mennesker å påvirke egen livssituasjon.
  3. Bekjempe utstøting og bidra til inkludering.
  4. Bidra til motivasjon og tilgang til kunnskap og kompetanse for alle og slik møte behov i et samfunn og arbeidsliv i stadig endring.
  5. Styrke kulturelt mangfold og øke deltagelse i kulturlivet.
  6. Være en selvstendig arena for læring og et supplement til offentlige utdanningstilbud for voksne.

Samfunnsoppdrag

Studieforbundenes samfunnsoppdrag slås tydelig fast i de overordnede målene.

Studieforbundenes drivkraft er først og fremst ønsket om å oppfylle egne målsetninger om læring og opplæring i egen regi og gjennom sine medlemsorganisasjoner. For noen kan læringen være målet i seg selv, mens andre bruker opplæring som middel til økt deltakelse, utvikling av organisasjonen og til å oppnå bedre resultater. Eksempler på resultatmål som organisasjonene selv setter kan være: formidling av kulturarv, økt evne til å påvirke egen livssituasjon, økt miljøbevissthet i samfunnet eller å styrke det kulturelle mangfoldet. Studieforbundene har egne prioriteringer og må ikke oppfylle alle seks målene i loven hver for seg. Samlet samsvarer deres egne mål med samfunnsmålene.

Studieforbundene bidrar til utjamning gjennom kunnskapsformidling og læring, og tar utgangspunkt i behovet for kunnskap i sitt miljø, i samfunnet og hos enkeltmenneskene. Studieforbundenes menneskesyn er at alle evner å lære og å utvikle seg bare det skjer på deres egne premisser.

Studieforbundene tilbyr møteplasser for å formidle kunnskap, bidra til inkludering, bærekraftig utvikling og demokrati - og slik styrke den enkeltes egenmakt, posisjon, interesser og selvforståelse.

Studieforbundene bidrar til utjamning av kunnskapskløfter og oppnåelse av overordna mål ved å være en selvstendig aktør med egne målsettinger.

Mal på rapportering av overordna mål

I 2013 deltok VOFO i et arbeid der Vox søkte å lage en mal for studieforbundenes rapportering på overordna mål.

  • Mal for rapportering på overordna mål (PDF)

Flere som beskriver studieforbundenes samfunnsoppdrag

  • Utdanningslinja (Stortingsmelding 44 2008-2009) 
  • Om lov om voksenopplæring (Ot. prp. 87 2008-2009) 
  • Studieforbund - læring for livet (NOU 2007:11)

Verdigrunnlag og etiske vurderinger

Hvert studieforbund er unikt med egen målsetting og målgruppe. Alle er godkjente etter samme kriterier og utgjør overfor bevilgende og godkjennende myndigheter en enhet. En enhetlig tankegang styrkes også gjennom fellesorganet Voksenopplæringsforbundet (VOFO) og de felles oppgaver det pålegges av et styre valgt av studieforbundene.

Lov om Voksenopplæring og det samfunnsoppdraget som er gitt gjennom § 4, krever bevisste holdninger til og refleksjon rundt hvilket verdigrunnlag studieforbundene hver for seg og samlet skal stå for. Felles utfordringer er hva slags omdømme vi ønsker å ha og hvordan dette skal ivaretas. Et verdigrunnlag er definert ut fra etiske refleksjoner og normer for hvordan en organisasjon vil oppfattes og uttrykker hvilke retningslinjer organisasjonen arbeider etter. Ofte uttrykkes dette i formålsparagrafen og utvalgte nøkkelverdier som skal kjennetegne organisasjonen.

En viktig del av verdigrunnlaget er forholdet til ansatte. Forholdet er ikke bare knyttet til organisasjonens valgte og definerte verdier. Det er også lovpålagt gjennom arbeidsmiljøloven og et dokumenterbart system for helse, miljø og sikkerhet, HMS.

Bevisst holdning til miljøet og bærekraftig utvikling er på samme måte både lovpålagt og en verdiutfordring. Verdigrunnlaget må være kjent og anerkjent slik at alle som er tilknyttet kan arbeide og uttrykke seg i forhold til det. Samsvar mellom beskrivelse og handling gir tillit og er en avgjørende del av organisasjonens kvalitetsuttrykk.

Vedtekter

Vedtekter er bestemmelser vedtatt av et selskap, en forening e.l. som inneholder forskrift om selskapets virksomhet. Når det gjelder selskaper og andre privatrettslige innretninger, brukes vedtekter ofte i samme betydning som uttrykkene statutter eller lover.
(Store Norske Leksikon)

For at en organisasjon skal regnes som demokratisk, forutsettes det at den øverste myndighet utøves av medlemmene. I Norge er det vanlig at det kun er årsmøtet (generalforsamling, landsmøte, eller tilsvarende) i organisasjonene som har myndighet til å endre vedtektene.

De fleste organisasjoner, lag og foreninger har vedtekter som regulerer styresammensetning, valg, formål og drift.

Gode eksempler på vedtekter i studieorganisasjoner:

  • Vedtekter for Studieforbundet kultur og tradisjon (PDF)
  • Vedtekter for Studieforbundet natur og miljø (link)
  • Vedtekter for Studieforbundet næring og samfunn (PDF)
  • Vedtekter for Studieforbundet Funkis (PDF)

Lov og regelverk

Hovedsakelig reguleres studieforbundenes virksomhet gjennom Lov om voksenopplæring med tilhørende forskrift. De paragrafene som er viktigst for studieforbundet på organisasjonsnivå angår godkjenning av studieforbund og modell for statstilskudd. Disse paragrafene i lov og forskrift har vi beskrevet nærmere på temasiden om Voksenopplæringsloven.

I tillegg er det en rekke andre lover som har betydning for studieforbundenes virksomhet

  • Arbeidsmiljøloven
  • Lov om likestilling mellom kjønnene
  • Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven
  • Regnskapsloven
  • Opplæringsloven
  • Introduksjonsloven

Strategi- og handlingsplaner

Et av de viktigste verktøyene organisasjoner har for å arbeide systematisk og ha høy kvalitet, er en tydelig strategi.

En strategi beskriver både hvor man vil på lang sikt og hvordan man kommer dit.
(NTNU)

For å operasjonalisere strategien har man en handlingsplan, arbeidsplan eller aktivitetsplan. Her finnes ulike detaljeringsnivåer, og det er individuelt hva som passer hver enkelt organisasjon. Noen velger å kombinere strategi- og handlingsplan, noen velger å kombinere handlings- og aktivitetsplan osv. Det viktigste er uansett at en har bestemt seg for mål og veivalg, og legger opp sine planer og aktiviteter ut i fra dette.

For å rydde litt i begrepene har vi likevel valgt å ta med NTNU sine definisjoner av disse ulike dokumentene:

  • Strategidokument: viser kjernevirksomheten, verdigrunnlag, visjon, utfordringer og strategiske mål.
  • Handlingsplan: strategiske handlinger som skal gjøre oss i stand til å nå fastsatte mål. Handlingsplanen konkretiseres med aktiviteter, milepæler og en fremdriftsplan. Handlingsplanen kan være flerårig.
  • Aktivitetsplan: Detaljert plan for kommende års aktiviteter, drift og strategiske aktiviteter. Strategiske aktiviteter gjengis i handlingsplan. Dette medfører at handlingsplan utgjør den strategiske delen av aktivitetsplanen.

Eksempler på plandokumenter hos studieforbundene:

  • Strategiplan for Kristelig studieforbund (2012) (PDF)

Andre kvalitetsverktøy

  • Systematisk kvalitetsarbejde i voksnes læring - nordiske brikker til en mosaik (PDF)
    Denne rapporten bygger på arbeidet i det nordiske nettverket Kvalitet i Voksnes Læring (2006 - 2008). Den er utgitt av Nordisk Nettverk for Voksnes Læring (NVL) i samarbeid med Nordisk Ministerråd. Rapporten gir en innføring i "kvalitetssirkelen" som kvalitetsverktøy.

Kvalitetsindikatorer

En kvalitetsindikator er et indirekte mål eller en pekepinn på kvalitet, og sier noe om kvaliteten på det området som måles.
(Helsedirektoratet)
En kvalitetsindikator er et kvalitativt eller kvantitativt uttrykk for å vurdere verdien av en aktivitet eller tjeneste. En indikator skal være informativ, pålitelig, gyldig, passende, effektiv og sammenliknbar.
(ABM-utvikling, nasjonale indikatorer for norske folkebibliotek)

At en organisasjon oppfyller målene sine i forhold til valgte kvalitetsindikatorer gir ikke noe bevis på kvalitet, men bruk av slike indikatorer kan hjelpe oss å måle endringer, avdekke trender og vurdere måloppnåelse. Kvalitetsindikatorer kan inngå som en del av organisasjonens strategiplan. 

Eksempler på kvalitetsindikatorer for studieforbund kan være:

  • Tilfredsstillende antall studietimer
  • Aktive medlemmer
  • Sunn økonomi

Oppdatert: 27.03.2015

Til toppen

Voksenopplæringsforbundet

  • 22 41 00 00
  • vofo@vofo.no
  • Akersgata 41, 0158 Oslo

snarveier

  • Statsbudsjettet
  • Ordliste
  • Lenker

samarbeid

  • Nordisk nettverk for voksnes læring (NVL)
  • European Association for the Education of Adults (EAEA)
  • International Council for Adult Education (ICAE)

Følg oss

  • Blogg
  • Brosjyrer