I desember i fjor kom forslag til ny opplæringslov ut på høring. Vofo stiller seg undrende til at utvalget foreslår å fjerne bestemmelsen om å bruke studieforbund, nettskoler og andre som gir tilbud om grunnskole og videregående opplæring for å oppfylle plikten til å gi opplæring til voksne. Nå er dette forslått erstattet med «private tilbydere». Vi mener dette ikke henger sammen med regjeringens uttalelser om å satse på studieforbund i kompetansereformen. I det minste burde «ideelle tilbydere» vært nevnt.
På Fafos frokostmøte under lanseringen av rapporten «Studieforbund som læringskatalysatorer» uttalte Mathilde Tybring-Gjedde (H) at ideen bak kompetansereformen har vært at den skal være ganske bred. Den skal ikke bare skal omfatte det formelle utdanningssystemet, men også favne ulike aktører som klarer å fylle det tomrommet som er avgjørende for å møte ulike grupper. Folk i ulike livsfaser, med ulike behov kommer til å trenge et mangfold av tilbud. Og her kan studieforbundene spille en viktig rolle, også i kompetansereformen.
Også tidligere kunnskapsminister Jan Tore Sanner har snakket varmt om studieforbundenes rolle. Under en stortingsdebatt i mai i fjor sa den daværende kunnskapsministeren at regjeringen mener studieforbundene vil kunne ha en plass i kompetansereformen, og at studieforbundene selv bør ha en diskusjon om hvordan de kan møte samfunnets behov, og hvordan de kan bidra inn i kompetansereformen.
Noen helt konkrete tiltak er å bidra med teori til fagprøven, norskopplæring gjennom introduksjonsordningen, basiskompetanse gjennom kompetanseplussordningene. Dette gjør studieforbundene i dag, og dette kan de gjøre mer av. Men det fordrer godt samarbeid med fylkeskommunene. Vofo synes det derfor er sterkt beklagelig at utvalget for Ny opplæringslov foreslår å fjerne bestemmelsene om at fylkeskommunene og kommunene kan bruke studieforbund, nettskoler og andre som gir tilbud om grunnskole og videregående opplæring for å oppfylle plikten til å gi opplæring til voksne.
- Studieforbundene har tilbud spredt over hele landet og representerer en desentralisert læringsarena og et viktig bidrag til livskraftige lokalsamfunn. Studieforbund har en unik mulighet til å etablere utdanningstilbud i samarbeid med arbeidslivet og på konkrete oppdrag fra kommuner og fylkeskommuner. Myndighetene har her et verktøy som de kan ta i bruk i mye større grad enn i dag og som er mer treffsikkert enn flere av de ordningene som Marcussen-utvalget diskuterte, sier Rune Foshaug, generalsekretær i Voksenopplæringsforbundet.
- Kompetansebehovene kommer til å akselerere fremover og det stilles større krav til kompetanse. Derfor må politikere rigge et utdanningssystem som ikke bare favner det formelle utdanningssystemet, men også de aktørene som bidrar med ikke-formell opplæring, for å unngå at folk blir permanent utsortert fra arbeids- og samfunnsliv, forsetter han.
Det å fjerne bestemmelsen som gjør at fylkeskommuner og kommuner kan bruke studieforbund til å gi voksne gode, fleksible og tilpassede opplæringstilbud er å gå et skritt i feil retning.