Kompetansebehovsutvalgets tredje rapport ble publisert 10. februar. Utvalget går i denne rapporten inn på endrede kompetansebehov og ser nærmere på hva som fremmer og hemmer deltakelse i læringsaktiviteter i arbeidslivet. Mesteparten av rapporten handler om arbeidslivets kompetansebehov, men utvalget har denne gangen også kommet inn på kompetansebehov som går utover dette. Vofo synes det er positivt at utvalget har nevnt at "Samfunnets kompetansebehov innebærer at alle, uavhengig av arbeidsmarkedsstatus, har ferdigheter og kompetanse til å kunne delta i samfunnslivet og bidra til opprettholdelsen og utvikling av demokratiet."
Likevel blir det for smalt når KBU kun omtaler to læringsarenaer: utdanningssystemet og læring i arbeidslivet. De har glemt det tredje beinet – læring i sivilsamfunnet. Vi mener perspektivet til KBU bør utvides til å inkludere opplæringen i frivillig og ideell sektor, og den næringen denne opplæringen gir til den enkeltes mestring og livslang læring, til å bygge demokrati, sivilsamfunnet og levende lokalsamfunn, og som partner for arbeidslivet i skreddersydde og fleksible desentraliserte utdanningstilbud.
Utvalget skriver blant annet "Frivillig sektor bidrar med viktige tjenester i det norske samfunnet, og har et stort og bredt kompetansebehov, inkludert behov for sosial og emosjonell kompetanse. Styrking av kompetansen som skjer gjennom utdanning og i arbeidsmarkedet kommer også samfunnet og frivillig sektor til gode". Her kan det virke som bare er arbeidslivet og formell utdanning som bidrar med kompetanse til frivilligheten. Dette går begge veier. Det foregår en utstrakt læring i sektoren selv, og denne læringen bidrar både til et kompetent sivilsamfunn, men også til samfunnet som helhet. Det må fram.
Vofo har tidligere spilt inn i Kompetansepolitisk råd at vi gjerne skulle sett mer forskning på hvilke effekter læring i frivillig og ideell sektor har for den enkelte og for samfunnet, og på hvordan denne læringsarenaen spiller sammen med det formelle utdanningssystemet og læring i arbeidslivet. Dette vil vi fortsette å etterlyse. Vi mener det er på tide at Kompetansebehovutvalget favner dette spørsmålet fremover.
Vi har bedt Kunnskapsdepartementet om å få være med i KBU fremover. Vi vil kunne få mer kraft til å bringe inn perspektiver fra læring i frivillig og ideell sektor. Vi minner om at studieforbundene med sine rundt 500 ideelle medlemsorganisasjoner driver opplæring som er forankret i voksenopplæringsloven, og at statlige tilskudd til studieforbundene fordeles etter nasjonale og etterprøvbare kriterier. De er virkemiddel for livslang læring i et bredt samfunnsperspektiv.