Utvalgets leder Simen Markussen poengterte at mandatet handlet om ikke å presentere enkeltløsninger på problemer, men å foreslå et nytt system for å styrke tilbud og kvalitet, og bedre tilgang til læring hele livet. Les rapporten her.
I Vofos høringssvar har vi blant annet fremhevet behov for et bredt aktørbilde og et mangfold av løsninger som kan imøtekomme ulike behov for opplæring gjennom hele livet.
Relevant og fleksibelt system
- Hva er behovet i fremtiden? – det vet vi ikke i en verden i endringer og rask teknologisk utvikling, fastslo Markussen under fremleggelsen. - Derfor trenger vi et fleksibelt system for opplæring som er relevant i arbeidslivet. Dette tilbudet er ikke bra nok i dag, konstaterte han.
Han påpekte at til tross for gode intensjoner står regelverk, finansieringsordninger og insentiver ofte i veien. Et eksempel er at det ikke er åpnet for rett til å ta et fagbrev nummer 2 når folk trenger å styrke og utvide fagkompetansen sin. Utvalget har derfor som en forsøksordning foreslått en rett til å ta fagbrev nummer 2 når kompetansen er etterspurt i arbeidslivet.
- Noen ganger er politikkutformingen dårlig koordinert og står i veien for gode løsninger. Vi trenger et bedre, mer fleksibelt og tilgjengelig opplæringprogram, fastslo han.
Samarbeid om deltidsstudier
Et av forslagene utvalget fremmer er å gi universitetene mulighet til å selge eksisterende undervisningstilbud til næringslivet og offentlig sektor. I vårt høringssvar til Markussen-utvalget presenterte vi en serie forslag. Ett var å tilrettelegge for økt samarbeid mellom studieforbundene og universiteter og høyskoler for å tilby desentrale og fleksible deltidsstudier. Vi baserte forslaget å følgende som også illustrerer hvordan ulike tiltak kan virke mot overordnede mål.
«Fram til 2010 var samarbeid om «desentraliserte studieringer på høyere nivå» hjemlet i voksenopplæringsloven. Fagansvarlig lærested kunne godkjenne lokale forelesere som vanligvis var tilknyttet høgskoler/universitet nær, eller på, det aktuelle studiestedet, men også fagpersoner med høy faglig kompetanse og sterk tilknytning til praksisfeltet. Ordningen gjorde det mulig å kunne tilby et bredt omfang av lokale studietilbud spesielt tilrettelagt for voksne med arbeids- og omsorgsforpliktelser.
Lovendringer (2010), og Studietilsynsforskriftens krav om at ansatte i hovedstilling ved lærestedet skal forestå (det meste av) undervisningen har ført til langt færre samarbeidsprosjekter og dyrere tilbud. Fra 2010 til 2017 er antallet studenter på eksamensforberedende tilbud redusert fra 3671 til 610 (SSB). Etter Vofos oppfatning vil økt samarbeid mellom studieforbund og universitet/høyskoler om utvikling og gjennomføring av EVU-tilbud kunne være et viktig bidrag til at flere deltar i etter- og videreutdanning. Da må systemer og regelverk gi mulighet til, og ikke være til hinder for et slikt samarbeid, uten at det skal gå på bekostning av kvaliteten i tilbudene.»
Ikke-formell utdanning
Ikke-formell opplæring en viktig del av livslang læring, men det er behov for mer kvalitetssikring enn hva vi har i dag, mener utvalget. De refererer til Danmark der ikke-formell opplæring er inkludert i det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket og foreslår å opprette en egen godkjenningsordning på flere nivåer.
- Vi må begrave begrepet etter- og videreutdanning for det er misvisende. Læring skal foregå hele livet, og det kan bety noe helt nytt. Utdanning er utdanning og må hete Lære hele livet, avsluttet Markussen.
- Takk for et viktig kunnskapsgrunnlag fra et svært kompetent utvalg. Dette blir grunnlag for en av, for ikke å si den viktigste reformen regjeringen har startet arbeid med, uttalte statsråd Sanner da han tok imot rapporten.
Regjeringen legger fram stortingsmeldingen om kompetansereform våren 2020. Nå er NOU 2019: 12 «Lærekraftig utvikling — Livslang læring for omstilling og konkurranseevne» sendt på høring med svarfrist 23.09.2019.
- Vi mener det brede perspektivet på læring og aktørbilde er lovende for studieforbundene. Nå skal vi sammen med studieforbundene utvikle vårt svar til høringen, sier Vofos generalsekretær Gro Holstad.