• English
  • Kontakt oss

Større eller mindre tekst

Windows (ctrl +/-)

Hold ctrl-tasten nede og trykk på + for større eller - for mindre tekst.

Mac (cmd +/-)

Hold cmd-tasten nede og trykk på + for større eller - for mindre tekst.

Vofo logo
  • Om Vofo
    • Nyheter
    • Ansatte
    • Om Vofo
    • Styret
    • Regioner
    • Studieforbund
    • Vedtekter
    • Fylkesutvalg
    • KUD-fagutvalg
    • KD-fagutvalg
  • Vårt Arbeid
    • Læring og kompetanse
    • Arrangement
    • Politisk arbeid
  • Tema
    • Studieforbund
    • Voksenopplæring
    • Kurskvalitet
    • Voksenopplæringsloven
    • Statistikk
  • Ressurser
    • Brosjyrer
    • Logoer
    • Kopinoravtale
    • Fag og forskning
    • Smittevernveileder
Meny
Søk
Om Vofo
Nyheter Ansatte Om Vofo Styret
Regioner
Viken Akershus Oslo Innlandet Vestfold og Telemark Agder Rogaland Vestland Møre og Romsdal Trøndelag Nordland Troms Finnmark
Studieforbund
Akademisk Studieforbund Studieforbundet AOF Norge Studieforbundet FUNKIS Idrettens Studieforbund Kristelig studieforbund Musikkens studieforbund Samisk studieforbund Senterpartiets Studieforbund Studieforbundet Solidaritet Studieforbundet Folkeuniversitetet Studieforbundet kultur og tradisjon Studieforbundet natur og miljø Studieforbundet næring og samfunn Venstres Studieforbund
Vedtekter Fylkesutvalg KUD-fagutvalg KD-fagutvalg
Vårt Arbeid
Læring og kompetanse Arrangement Politisk arbeid
Tema
Studieforbund Voksenopplæring Kurskvalitet Voksenopplæringsloven Statistikk
Ressurser
Brosjyrer Logoer Kopinoravtale Fag og forskning Smittevernveileder
Kontakt
22 41 00 00
Vofo logo
  • Hjem
  • Om Vofo
  • Nyheter
  • Debattinnlegg i Dagsavisen: Den norske modellen – en supermodell?
  • Skriv ut

Debattinnlegg i Dagsavisen: Den norske modellen – en supermodell?

Debattinnlegg i Dagsavisen, Rune Foshaug, generalsekretær i Vofo
Dette debattinnlegget er gjengitt etter tillatelse fra Dagsavisen der det først var på trykk mandag 5. oktober 2020.

Debattinnlegg i Dagsavisen av Rune Foshaug, generalsekretær i Vofo

 

Mye fint har blitt sagt om den norske modellen. En modell der staten og arbeidslivets parter finner løsninger på sentrale utfordringer, enten det er lønnsoppgjør, velferdsordninger eller interessemotsetninger på arbeidsplassen.

Modellen har blitt sett på som en supermodell som leverer god økonomisk styring, høy levestandard og et velfungerende arbeidsliv. Hvordan har vi klart dette i Norge, og vil det vare?

Jeg mener det er to grunner til at vi har klart dette: Tillit og kompetanse. Tillit mellom mennesker og mellom folk og myndigheter, og en aksept for kompetanse som styrende for demokrati- og politikkutviklingen, og for folks mulighet til å tilpasse seg nye behov i arbeidslivet.

Tilliten i den norske modellen hviler i stor grad på det høye innslaget av organisasjoner i Norge; i arbeidsliv og i frivillighet. Aksepten av kompetanse som grunnlag for sysselsetting, mestring og mening hviler på en inkluderende satsing på opplæring i regi av det offentlige, i arbeidslivet og i frivillige og ideelle organisasjoner.

At Norge har høy sysselsetting og et lærende arbeidsliv, er vel kjent og et resultat av godt partssamarbeid. At vi også har høy deltagelse i frivillige foreninger, og høyere grad av opplæring i regi av frivillige og ideelle organisasjoner enn de fleste europeiske land, er mindre kjent. Opplæring i frivillige foreninger styrker deltagelsen i frivillige foreninger.

En politikk som øker organisasjonsgraden i arbeidslivet og deltagelse i frivillige foreninger, kombinert med en satsing på livslang læring i arbeidslivet og i frivilligheten, vil bidra at den norske modellen fortsatt kan levere gode resultater. Tillit og kompetanse bidrar til å "smøre maskineriet" som gjør det norske samfunns-, arbeids- og næringsliv effektivt og smidig. Først når disse sammenhengene er forstått, kan vi snakke om en norsk supermodell.

Tillit og kompetanse bygges i skrittvise steg, men forvitrer i rekordfart. Veien ut av koronakrisen må derfor ikke bli noen politiske hvileskjær for satsing på deltagelse og kompetanse i regi av arbeidslivet og frivillig og ideell sektor.

 

Publisert: 05.10.2020

Oppdatert: 26.10.2020

Lær mer

Tema

  • Studieforbund
  • Voksenopplæring
  • Voksenopplæringsloven
Til toppen

Voksenopplæringsforbundet

  • 22 41 00 00
  • vofo@vofo.no
  • Akersgata 41, 0158 Oslo

snarveier

  • Personvernerklæring

samarbeid

  • Nordisk nettverk for voksnes læring (NVL)
  • European Association for the Education of Adults (EAEA)
  • International Council for Adult Education (ICAE)

Følg oss

  • Blogg
  • Brosjyrer