I forbindelse med vårt årsmøte 26. mai vil vi invitere til faglig webinar. Dette er åpent for alle som ønsker å delta.
Vi har vært så heldige å få med oss Maiken Spjelkevik som er stipendiat ved fagseksjonen for Eksperter i Team ved NTNU. Der forsker hun på hvordan studenter deler kunnskap og samarbeider på digitale plattformer. Hun har de siste årene vært tilknyttet pilotprosjektet VEiT, Virtuelle Eksperter i Team, hvor hun har jobbet med opplæring og støtte til gjennomføring av emnet Eksperter i Team digitalt. Hun har fra før mastergrad i Voksnes læring fra NTNU.
Maiken vil dele noen erfaringer med digital relasjonsbygging, og hva som skal til for å engasjere og aktivisere kursdeltakere.
Du vil også møte Tove Johansen i studieforbundet AOF og Kjærsti Gangsø i studieforbundet kultur og tradisjon og høre deres erfaringer ved gjennomføring av digitale kurs.
Webinaret vil foregå i Zoom. ( innlogging:https://zoom.us/j/95861282601)
Alle som melder seg på vil få en e-post med innlogging til Zoom i forkant av webinaret.
Webinaret er åpent for alle, og det er gratis.
Program:
Hvordan kan man aktivisere og engasjere kursdeltakere på nett?
v/ Maiken Spjelkevik, stipendat, NTNU.
Det er ikke lenger slik at det er en selvfølge å møtes fysisk verken på arbeidsplassen eller i annen aktivitet. Med det har vi også mistet litt av den uformelle praten vi tidligere har hatt over kaffekoppen eller mens vi venter på at møter og aktiviteter skal starte. Gjennom pilotprosjektet VEiT på NTNU er det utviklet ulike workshops om digital relasjonsbygging. I denne sesjonen vil det deles erfaringer og tips til hvordan man kan legge til rette for relasjonsbygging gjennom aktivisering i interaktive digitale sesjoner, med demonstrasjon av noen digitale “ice breakers”.
Hvordan gjøre digitale kurs mest mulig lavterskel?
v/ Marianne Magnussen, diakon, Bjørgvin Bispedømme i Den norske kirke
Som diakon i Fridalen og Årstad menigheter har Marianne Magnussen digitalisert en rekke tilbud. Hun har gjennom Zoom arrangert blant annet temakvelder om helse og relasjoner og digitale samtaleforum. Magnussen jobber i tillegg med prosjektet «Varmere kirkekaffe», et digitalt kursopplegg som hun selv har utviklet. Hun vil kort fortelle om kurset og om tilpasninger hun gjør for at det skal bli mest mulig lavterskel.
Fra fysiske til virtuelle klasserom
v/ Tove Johansen, daglig leder, studieforbundet AOF
AOF var raskt på banen med å få flyttet all undervisning over til virtuelle klasserom når landet stengte ned våren 2020. I løpet av en drøy uke klarte AOF å flytte 150 klasser over fra klasserommet til Teams. Parallelt med igangsatte AOF en omfattende jobb med å pedagogisk og didaktisk tilrettelegge kursene for virtuell undervisning.
Hvordan har vi tilpasset kursvirksomheten til digitale flater
v/ Kjærsti Gangsø, generalsekretær, studieforbundet kultur og tradisjon
Både studieforbundet og medlemmene har raskt måttet tilpasse seg en ny kurshverdag når smittevernhensyn gjorde det umulig å møtes fysisk. Vi får høre hvilke utfordringer de møtte og hvordan de har tilpasset kursvirksomheten til digitale flater.