Større eller mindre tekst
Windows (ctrl +/-)
Hold ctrl-tasten nede og trykk på + for større eller - for mindre tekst.
Mac (cmd +/-)
Hold cmd-tasten nede og trykk på + for større eller - for mindre tekst.
Et viktig mål for Vofo er å utvide perspektivet på læring i kompetansepolitikken. Det krever kunnskap og fakta. SSB presenterer kvantitative data hvert år, men kunnskap om hva opplæring gjennom studieforbundene betyr for deltakerne har manglet. Derfor besluttet Vofos styre i 2018 å gjennomføre et forskningsprosjekt for å få fram bedre kunnskap. Fafo ble engasjert til oppdraget.
Rapporten «Studieforbundene som læringskatalysator» ble nylig presentert og diskutert på en Fafo-frokost i Oslo.
Forsker Niri Talberg la fram resultatene fra undersøkelsen som er besvart av omkring 6000 kursdeltakere og instruktører. I den påfølgende panelsamtalen deltok stortingsrepresentantene Nina Sandberg (A) og Mathilde Tybring-Gjedde (H), og områdedirektør Jesper W. Simonsen i Norges Forskningsråd.
Sentrale spørsmål har vært å avdekke forskjeller i andel deltakere med kort og lang utdanning, og om utdanningsnivå påvirker opplevelse av læringsutbytte og motivasjon. Dernest hvordan økonomiske rammevilkår påvirker deltakere og instruktører, og hvor stor kjennskap deltakere har til studieforbundene.
Deltakere med lang formell utdanning er overrepresentert blant kursdeltakerne.
Også denne undersøkelsen viser at kursdeltakere med høyere formell utdanning er overrepresentert. Samtidig dokumenterer den at tilbud gjennom studieforbundene treffer godt for de som har lite formell utdanning. Denne gruppen oppgir i større grad at kurset var arbeidsrelevant både for nåværende og fremtidige jobber. Mange i denne gruppen oppgir at muligheten for å ta kurs der de kan bruke sin praktiske arbeidserfaring har gjort læringsprosessen enklere og studiet lystbetont. Kursene ble et nytt og positivt møte med en teoretisk læringsarena.
Instruktørene mente at studieforbundene spilte en avgjørende rolle for at kursene ble gjennomført, og at studieforbundene hadde tydelige forventninger til hvilken kvalitet som ble levert. 83 prosent av deltakerne hadde høye til faglig utbytte, og 69 prosent mente at kursene var bedre enn forventet.
Les rapporten «Studieforbundene som læringskatalysator»