- Vi har klart å bygge et rausere samfunn og en sterkere frivillig sektor enn mange andre land. Norsk frivillighet er et fellesprosjekt som berger liv og løfter mennesker. Det er ikke en arena for de ressurssterke. Dere tar ikke kremen, dere tar utfordringene som ligger i bredden, fastslo kulturminister Trine Skei grande i sin åpningstale. – Vi vet at frivilligheten skaper ressurssterke mennesker!
Kulturministeren la mye energi og entusiasme i innlegget sitt, og viste med lang fartstid i frivilligheten at hun brenner for saken. - Nå må vi bruke det digitale til å gi makta tilbake til folk og bygge demokratiet! oppfordret hun.
Hvem skal sette de nye reglene?
Styreleder Stig Holmås i Frivillighet Norge reiste flere spørsmål som innledning til dagens tema – Frivilligheten i et digitalt samfunn.
- Det er ikke fjorder, Lofotveggen eller Bryggen i Bergen som er det vakreste i Norge. Det vakreste er tilliten mellom menneskene. Vi sier hei på fjellet, stiller på dugnad sammen fra alle sosiale lag, overlater ungene våre til treneren fordi tillitsvalgte har gått god for at hun er skikket. Frivilligheten handler om små fellesskap som binder oss sammen i hele landet, og det store fellesskapet som binder oss sammen fra alle sider av samfunnet.
Men hvem skal definere hva som skal binde oss sammen i et digitalt liv? Hvem skal legge rammene, hvem skal bestemme hvor høyt opp i feeden epostene fra lokallaget ditt kommer, spurte han forsamlingen.
- Vi må ta ansvar for å innta det digitale rommet slik vi gjør i det analoge sivilsamfunnet. Det er vi som skal definere hvordan vi skal agere og være sammen, - ikke Tinder, facebook eller Twitter, fastslo Holmås.
Kampen om oppmerksomheten
Hverdagsteknologien skaper en avhengighet vi ikke har kontroll på og den ligner makten spillautomater kan ha. - Vi må analysere og forstå de digitale mekanismene. Vi må bestemme reglene, innledet hovedtaler og forsker James Williams.
- Jeg tror ikke vi vil angre på at vi har brukt for lite tid på facebook når vi ved livets slutt reflekterer over hva vi har brukt tiden på. Det vi vil angre på er at vi ikke lærte å spille piano, tilbragte mer tid med familien, lærte nye språk.
Williams er sterkt kritisk til hvordan hverdagsteknologien med pling og formålsløs klikkpremiering kaprer både tankene våre og samfunnet vårt.
– Tenk dere en OL-gren i å vinne oppmerksomhet. Tenk at en av deltakerne bestemte seg for å vinne alle medaljene og oppnå monopol på oppmerksomheten vår. Jeg påstår at vi har slike aktører i dag. Det sitter noen få av dem i California som ved få klikk bestemmer vår agenda, påpekte han.
- Dette handler om et herredømme over tanken som vi ikke har språk for. Vi snakker om en oppmerksomhetsøkonomi der brukeren, eller mennesket er selve produktet og informasjon om atferden vår blir solgt for høyeste bud.
- Ingen velger å bli designere ut fra dårlige hensikter. Men vi må fortelle dem hva som betyr noe og hva de må gjøre annerledes, fastslo han.
Trussel mot deltakelse
Han ser en bekymringsfull sentralisering av verdens nyhetsspredning gjennom sosiale medier. – Det handler om rykter snarere enn menneskelige problemstillinger. «Likes» kan true grasrotinnsatsen og de representerer en lettvekteroppslutning sammenliknet med at folk stiller opp på banen og bygger reelle sosiale relasjoner, fastslo han.
Med overflod av informasjon, blir oppmerksomhet en knapp ressurs. - Det er der vi er nå, mener Williams. Han påpeker at de store plattformene har hele systemer for overtalelse der de måler, optimerer, analyserer informasjonen vår.
– Det behøver ikke være galt hvis de er på vår side, men faren er at de ikke er det. Metning har medført at de mest sinte, utrerte innlegg og poster blir favorisert i for eksempel facebooks algoritmer. Det fører til polarisering av politikk, meninger og i ytterste konsekvens av identitet. Det svekker tilliten til demokratiet og det skjer i hele verden på tvers av geografi, sosial posisjon, utdanning.
Vi må fikse disse strukturelle problemene og sørge for å unngå enhver monopolisering av tanken, sa han.
Williams er forsker ved Oxford Internet Institute og grunnlegger av Center for Humane Technology/Time well spent. Han har også ti års fartstid i Google der han mottok selskapets høyeste utmerkelse «Founder’s award». I mai lanserer han boka «Stand out of our light».