- Hva slags inntrykk har rundreisa til studieforbundene gitt deg?
- Det er et stort mangfold og folk er tydelig stolte av det de er med på og bidrar til. Samtidig merker jeg en viss oppgitthet av årvisse kamper mot kuttforslag i budsjettene. Mange synes nok de må arbeide mye med å skape forståelse for opplæringa som foregår der ute.
- Studieforbundene er utdanningsinstituttet til frivillig og ideell sektor og en viktig drivkraft for desentralisert og fleksibel opplæring drevet fram av folks og bedrifters behov.
- Jeg ser en bredde som viser at opplæring i frivillig og ideell sektor bidrar til et bredt spekter av politiske målsettinger innenfor flere samfunnsområder. Vi bygger mennesker og demokrati og verdier vi som fellesskap setter høyt, vi bidrar til kompetanse som samfunnet og offentlig sektor er avhengig av, og vi bidrar som en kompetanseleverandør til et dynamisk og desentralisert arbeidsliv.
- Noen eksempler du vil illustrere med?
- Det er jo mye å ta av, men la meg nevne noen: Sentrale kulturverdier er avhengig av det forvaltningsansvaret som opplæringen i frivillige foreninger bedriver. Den norske beredskapen er avhengig av godt skolerte, frivillige redningsmannskaper og -hunder i redningsaksjoner. Barn må være i gode og kvalifiserte hender på trening, i musikk- og teatergrupper og på speidertur. Et annet område er integrering i det norske samfunnet som krever gode læringsarenaer for språktrening og kulturkompetanse. Videre kan jeg nevne funksjonshemmede som trenger tilpassede læringsarenaer for å bygge kompetanse og livsmestring. Arbeidstagere trenger etter- og videreutdanning for å henge med på den digitale utviklingen. Voksne som falt ut av videregående skole da de var unge trenger å ta fagbrev, og flere har behov for å bygge på med høyere yrkesfaglig utdanning i regi av fagskolene.
- Du og andre har omtalt opplæring i frivillig og ideell sektor for «den skjulte juvelen» i utdanningssystemet. Om vi fortsetter på det bildet et øyeblikk: «Gullsmed» Rune har fått oppdraget med å slipe juvelen og få den fram i lyset. Har du funnet noen verktøy etter de første ukene?
- Mye av den opplæringsvirksomheten sektoren driver med er viktige innsatsfaktorer i det samfunnet leverer, og som eksemplene viser svarer den på de politiske utfordringene vi står overfor. Mye av dette er nok underkommunisert, så ulike måter å gjøre det synlig på og vise samfunnsgevinstene opplæringen utløser er viktige verktøy.
- Ett grep jeg synes er spennende å se på, er hvordan vi viser fram sluttkompetansen som opplæringa gir. Jeg har lyst til at vi skal se nærmere på hvordan dette kan gjøres framover.
- Med delinga mellom Kunnskapsdepartementet og Kulturdepartementet fra nyttår blir det interessepolitiske arbeidet enda mer omfattende. Har du ei utfordring til politikerne?
- Ja, det er viktig at de ser at ingen andre deler av utdanningssystemet dekker det sentrale opplæringsbehovet som studieforbundene representerer. Likevel opplever vi med dagens politiske prioriteringer en underkjenning av den betydningen, og ikke minst det potensialet, denne opplæringen har for den enkelte, for bedrifter og for samfunnet. Stadig budsjettkamper og realnedgang i bevilgningene tyder på manglende forståelse for denne delen av utdanningssystemet.
- Utfordringen til ministeren for høyere utdanning, til kunnskaps-, kultur- og distriktsministeren er å utvikle en helhetlig læringspolitikk som ser studieforbundene som sentralt virkemiddel i kompetansereformen som skal legges fram denne våren.
- Et litt annerledes spørsmål til slutt: Du kommer fra Næringslivets Hovedorganisasjon og ledelse for kompetansevirksomheten der. Kan du si litt om dette skiftet av ståsted?
- Det er et annerledes og utvidet samfunnsperspektiv, og en annen innfallsvinkel til kompetanse- og utdanningssektoren. Jeg synes det er spennende og meningsfullt å få være med på å gjøre denne virksomheten mer synlig og å utvikle den.
- Vi trenger et godt utdanningssystem for det formelle utdanningsløpet, og vi trenger gode ordninger for kompetanseutvikling i arbeidslivet. Men vi mister noe helt sentralt om vi ikke verdsetter opplæringen i sivilsamfunnet. Studieforbundene har en veldig viktig rolle for å stimulere og kvalitetssikre «den skjulte juvelen» i vårt utdanningssystem. Vi trenger flere av våre læringstilbud i framtida! Alt henger sammen med alt!