Begrunnelsen fra kommunen er kostnader til renhold og personvern. Det til tross for at kommunen selv har forespurt Kunnskapsdepartementet om saken og fått helt tydelig svar om at koret har rett til gratis lokaler med henvisning til voksenopplæringslovens §7. Kommunen ba om presisering og fikk følgende svar fra departementet:
«Dersom songkoret har kurs som blir omfatta av vaksenopplæringslova har dei rett til gratis bruk av undervisningslokale for slike kurs. Du skriv at det blir gitt stønad etter vaksenopplæringslova til korøvingane til songkoret, vår forståing er då at det er gjennomføring av kurs etter vaksenopplæringslova i denne saka og då har songkoret rett til gratis bruk av undervisningslokale etter § 7 i vaksenopplæringslova.»
Kommunen har likevel avslått søknaden fra Contando og henvist dem til Ørstahallen.
- Nei, dette vert helt feil, uttalte formannskapsmedlem Hans-Olav Myklebust (FrP). Han finner det urimelig at koret fikk avslag og tar saken opp i dagens formannskapsmøte i Ørsta.
Datatilsynet stiller seg uforstående til at kommunen delvis begrunner avslaget med personvernregler idet de peker på synlig informasjon i klasserommene på Vartdal skole. Tilsynet spør hva slags informasjon det kunne handle om. Som eksempel trekker de fram at klasselister er å betrakte som offentlig informasjon.
Gjennomgangsmelodi
Tilgang til gratis lokaler i kommunale undervisningsbygg er gjennomgangsmelodi når lag og foreninger setter ord på hindringer for å drive opplæring i frivillig sektor. Særlig i kultursektoren. Vofo og studieforbund har problemet på agendaen sentralt og lokalt. I Ørsta-saken har Vofos regionkonsulent skrevet til kommunen og følger opp saken etter dagens møte i formannskapet.
- Er dette et generelt problem i fylket?
- Det varierer. Noen Sunnmørskommuner oppfører seg som "sunnmøringer". De ser bare på utgiftene, og ikke på verdien av læringsaktivitetene i lokalmiljøet. De vil bestemme hvilken skole som skal brukes til opplæringa i frivillige lag og foreninger. Men i et lite lokalsamfunn er det jo bare skolen igjen som samlingspunkt i nærmiljøet. Det er her de lokale læringsaktivitetene bør foregå. Det er lokalskolen i nærmiljøet som bør åpne dørene og gi folk en plass der de kan bygge fellesskap og levende læringsmiljø også etter skoletid, sier Kolbjørn Aarstein som er Vofos regionkonsulent i Møre og Romsdal.
- Når folk møtes, trives og utvikler seg sammen, styrker det både individet og fellesskapet. Opplæring, deltakelse og livslang læring gir næring til livsmot, tilhørighet, deltakelse og demokrati. Dette er bærebjelkene i lokalsamfunnet; det som holder det levende, påpeker Aarstein.
Vi følger saken som skal diskuteres i dag.