Politiske grep for å følge opp de nye nøkkelkompetansene skal bidra til å redusere sosiale ulikheter og samtidig opprettholde konkurransekraft i et mer forent, sterkere og mer demokratisk Europa, heter det i en melding fra EU.
- Når vi ser på Europas framtid trenger vi å utstyre oss med en ambisiøs, felles agenda for hvordan vi kan bruke læring som driver for enhet, uttaler utdanningskommisjonær Tibor Navracsics. - Utdanning er nøkkelen til den grunnleggende kompetansen vi trenger for å bli aktive medlemmer i stadig mer komplekse samfunn. Det er utdanning som setter oss i stand til å tilpasse oss raske endringer, til å utvikle en europisk identitet, til å forstå andre kulturer og til mestre liv i samfunn som blir mer og mer mobile, multikulturelle og digitale.
De nye forslagene legger grunnlaget for det første europeiske toppmøtet om utdanning som Navracsics er vert for i Brussel 25 januar. Her er målet å ”legge grunnlag for et europeisk område for utdanning: for innovativ, inkluderende og verdibasert utdanning". Her skal 450 deltakere samles for å diskutere Den Europeiske Utdanningsagendaen 2025 og betydningen av grunnleggende ferdigheter, inkluderende utdanning og hva slags kompetanse som trengs i kommende tiår.
– De europeiske utdanningssystemene må gi mennesker uansett bakgrunn riktig kompetanse for å lykkes i arbeidslivet, men også bli engasjerte medborgere, sier Navracsics.
- Vi må ta vare på utdanningens potensial i å fremme sosialt samhold og en opplevelse av samhørighet. For å makte det, må vi ta utgangspunkt i våre felles verdier og sørge for at utdanningen lar de lærende oppleve sin europeiske identitet i all dens mangfold, lar dem lære mer om Europa, om andre europeiske land og om seg selv, uttaler han.
De åtte nøkkelkompetansene er bekrevet her.