- De siste par månedenes kamp mot statsbudsjettet der vi lykkes i å reversere kuttforslaget på 22.5 millioner kroner står fram som en imponerende manifestasjon av kraften og viljen i miljøet vårt. Det har foregått en fantastisk mobilisering i studieforbund og deres medlemsorganisasjoner, og jeg er stolt og ydmyk over den innsatsen sektoren har framvist, .. nok en gang. Vi har registrert over 180 medieklipp fra hele landet. Politikere vi har møtt forteller at de har mottatt hundrevis av e-poster og telefoner. I tillegg kommer flommen av innlegg og kommentarer på sosiale medier.
- Vi lyktes med #vårtstudieforbund og benyttet anledningen til å få fram betydningen av opplæringen i vår sektor. I året som kommer må vi fortsette å vise eksempler på all den verdifulle læringen som skjer rundt i landet, og hvilken verdi den har for individer og samfunn.
Viktig med god dialog
Gro mener det er et tankekors at vi kommer i denne situasjonen år etter år og at vi må jobbe for å minske dette presset framover.
- Dette blir en viktig diskusjon i strategiprosessen vår og krever at vi fortsetter den gode dialogen med myndighetene. De siste årene har vi erfart at vi har god politisk støtte på Stortinget. Den må vi ivareta. Derfor starter vi det nye året med å møte den nye utdannings- og forskningskomiteen for å presentere oss for dem.
Ny fagskolelov har vært en viktig sak i 2017. Vårt styremedlem Gro Svennebye i AOF representerer VOFO og Fleksibel utdanning Norge i Fagskolerådet, og vi har jobbet med saken overfor myndigheter og politikere i hele år. Status er at Studieforbundene som har fagskoler fortsatt kan drive skolene som studieforbund og dermed tilby fleksibel og desentral fagopplæring. Det er en viktig milepæl.
Brobygger
- I første kvartal la regjeringen fram den nasjonale kompetansepolitiske strategien der VOFO er en av partene. Hvilken betydning har det for oss?
- Den representerer en anerkjennelse av læring i sivilsamfunnet som et supplement til formelle utdanningsløp og læringsarenaen i arbeidslivet. Vi legger ikke skjul på at vi kunne ønsket et bredere perspektiv i strategien. Jobben vår framover blir derfor å synliggjøre broene vi bygger mellom de tre arenaene. Ingen klarer alene å fange opp alle som har behov for læring, men sammen klarer vi mer. At dette samarbeidet er satt i system er positivt med strategien.
Hva mener du med at vi er et supplement?
- Kursaktiviteter i sivilsamfunnet treffer folk som trenger å lære på nytt, som må bygge nye læringsmuskler fordi det er lenge siden de gikk på skole, som mangler følelse av mestring. Hos oss lærer de med utgangspunkt i et felt de er interessert i, uten eksamen og karakterer. Det gir motivasjon, mestringsfølelse og inspirasjon til å lære mer. Vi har sett eksempler på at folk har startet med et enkelt kurs i matlaging og fortsatt med fagbrev. På denne måten bygger vi bro mellom ikke-formell og formell læring.
- Mange unge faller ut av videregående skole. Hvilken rolle har vi overfor dem?
- Dette er en økende utfordring der også vi har en viktig rolle. Mange unge trenger å prøve og feile litt før de finner sin vei. Alle skal ikke ha høyere utdanning, men de trenger både å få praksis i arbeidslivet og opplæring før de finner sin retning. I medlemsorganisasjonen Frilynt har vi mange eksempler på unge mennesker som via læring innen dans, drama, sceneteknikk har gått tilbake til skolen eller veien videre til karrierer i kultursektoren. Det er viktig at vi oppleves som relevante for søkende unge, understreker hun.
Bærebjelke i lokalsamfunnet
- Mye opplæring i vår sektor handler om å lære opp og utvikle alle de som styrer og virker i frivillig sektor. De lærer om prosjektledelse, kommunikasjon, administrasjon, økonomi, markedsføring, samarbeid sammen med likesinnede. Dette representerer selve bindevevet i organisasjonslivet. Vi trenger robuste organisasjoner som kan tilby fellesskap, løse fellesoppgaver, by på aktiviteter som folk er interessert i. Denne aktiviteten er med på å skape levende lokalsamfunn der folk møtes, trives og utvikler seg sammen, påpeker Gro.
- Nesten alle landets kommuner har bosatt flyktninger fra ulike nasjoner. De trenger å komme inn i det sosiale fellesskapet. Er vi flinke nok til å rekruttere nye landsmenn til våre opplæringstilbud?
- Vi har nok et potensial til å bli bedre på rekruttering av nye deltakere, og kanskje særlig å rekruttere nye landsmenn som tillitsvalgte. Det er store kulturforskjeller, derfor handler dette også om å skolere egne organisasjoner om hvordan de skal rekruttere og inkludere nyankomne. Vi må lære oss hva som skal til for å få dem med i opplæringsvirksomhet. Det krever at vi tenker nytt og tar hensyn til den kulturen de kommer fra.
Derfor er vi i gang med et informasjonsprosjekt på inkludering der vi skal framskaffe erfaringer om hvilke metoder organisasjoner har lykkes med, og hva som ikke har virket så godt. Basert på kartleggingen vil vi utvikle en veiledning over god praksis som organisasjonene kan bruke i sitt rekrutteringsarbeid.
Nytt år og nye utfordringer
Evaluering av tilskuddsordningen pågår nå. Oppdraget gjennomføres av Kompetanse Norge på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet.
- Det blir spennende å se hva som kommer ut og hva det vil ha å si for vår sektor. Det er bra at studieforbundene blir involvert i prosessen, og vi håper at vi blir kalt inn når resultater foreligger slik at vi sammen kan finne gode løsninger. Det er vår klare anbefaling til departementet og Kompetanse Norge.
- I første omgang blir det spennende å se hva en ny regjeringsplattform vil bringe, og hva det betyr for kompetansepolitikken dersom Venstre går inn i regjeringen. Sammen med KrF har Venstre holdt vår fane høyt i budsjettforhandlingene. Det takker vi dem for!
Men før vi tar fatt på et nytt år er det på tide å ønske alle en riktig god jul og takke for samarbeid og støtte i det gamle!