I morgenøkten gikk professor Kari Mari Jonsmoen gjennom pedagogikkens historie og tradisjoner, ulike læringssyn og evaluering. Astrid tok så for seg hvordan å formulere bedre læringsmål, hvordan bygge gode studieplaner med målbare mål, hva vi kan lære av måling og hvordan å motivere til læring?
Diskusjonen om forskjellen på å lære seg og å lære bort illustrerte hvor viktig det er å formulere læringsmålene med utgangspunkt i deltakernes perspektiv og en klar tanke om hva de skal lære seg.
Ingunn Andersen er rådgiver i Norsk Fysioterapeutforbunds fagseksjon. De har 14 forbundsinterne spesialiteter og samarbeider nå med de ulike faggruppene for å revidere kompetansemålene for disse spesialitetene.
- Hovedgrunnen for at jeg deltok på denne kursdagen var derfor å få ekstra påfyll om hvordan man kan lage gode kompetansemål og læringsutbyttebeskrivelser. Det har vært godt å få bekreftet at vi gjør noe riktig i utviklingsarbeidet vårt, uttalte hun.
- I tillegg har det vært interessant å lære litt om pedagogisk historie og ulike læringssyn og -metoder.
På timeplanen i VOFO Læring og kompetanse gjenstår tre kurs denne våren:
- 4. mai - Frivillige organisasjoner som arbeidsgivere
- 25. mai - Ekstrakurs - Vi lærer å lage video med mobiltelefonen
- 8. juni - Engasjerende kursdesign.
Informasjon og påmelding sendes ut om kort tid.