Dette var tema da VOFOs generalsekretær Gro Holstad ønsket velkommen til presentasjon av rapporten «Kompetanse sett fra arbeidslivet» på et seminar i Oslo i slutten av mars. Rapporten er resultat av et nordisk prosjekt i regi av NVL - Nordisk nettverk for voksnes læring. Her har partene i det nordiske arbeidslivet samarbeidet for å identifisere, diskutere og synliggjøre de viktigste utfordringene knyttet til kompetanseforsyning og livslang læring i arbeidslivet sett fra et nordisk perspektiv. Resultatet er et bredt sett av anbefalinger både til partene i arbeidslivet og myndighetene.
Benedikte Sterner, spesialrådgiver i LO og seniorrådgiver Tormod Skjerve i Virke har representert det norske arbeidslivet i NVL-prosjektet, og sto for presentasjon av prosjektets anbefalinger. Da var scenen satt av LO-sekretær Trude Tinnlund, og Stian Sigurdsen som er leder for arbeidslivspolitikk i Virke.
- Dette er en god rapport med konkrete og presise anbefalinger, sa han.
- Vi har ikke sett på arbeidslivets kompetanse, men på kompetanse for og sett fra arbeidslivet, understreket Benedikte Sterner. - Vi er heldige i Norge fordi vi nå har fått en nasjonal kompetansepolitisk strategi vi kan bygge konkrete tiltak på. Strategien anerkjenner at utdanningspolitikk og kompetansepolitikk ikke er det samme, påpekte hun.
Et sentralt spørsmål i NVL-rapporten er hvordan å verdsette kompetansen som utvikles gjennom systematiske opplæring i arbeidslivet. Neste skritt i prosjektet som går fram til mars 2018, handler derfor om å finne en modell som vil kunne gjøre denne systematiske opplæringen forståelig i form av kvalifikasjoner med læringsutbyttebeskrivelser.
- Det vil skape en referanse for den uformelle læringen som finner sted på alle læringsarenaer både i det formelle utdanningssystemet og i arbeidslivet, opplyste Tormod Skjerve i Virke.
Føde til videre diskusjon
Seminaret samlet deltakere fra arbeidstaker- og arbeidsgiversiden, og fra aktører i ulike deler av utdanningssektoren. De var invitert til å diskutere de sentrale utfordringene prosjektet har identifisert, drøfte anbefalinger, og ikke minst prioritere hva vi må ta fatt i først og på hvilket nivå. Det summet godt rundt bordene da diskusjonen startet. Oppsummeringen i plenum presenterte flere spørsmål og prioriteringer:
- Vi må opp-prioritere anbefalingen om å styrke den digitale kompetansen slik at vi kan utnytte stadig raskere teknologisk utvikling og mestre følgende omstilling. Vi må finne svar på hva som egentlig kreves av digital kompetanse i ulike deler av arbeidslivet. Det egner seg for et nordisk samarbeid.
- Hvordan rigger vi til et tilbydersystem som til enhver tid kan levere den kompetanseutviklingen som arbeidslivet trenger?
- Vi vet at de som kan mest, også får mest av videre opplæring. Hvordan kan vi sikre at alle kommer med?
- For å lykkes, må vi vise lønnsomhet fra kompetanseutvikling i arbeidslivet. Har vi metoder for å evaluere kost-nytte-verdien av det vi putter inn?
- Det snakkes mye om innovasjon, men vi må gi det et innhold. Dette kunne gjøres på nordisk nivå.
- Vi har skatteFUNN i Norge, nå trenger vi et kompetanseFUNN!
Prosjektkoordinator Sigrún Magnusdóttír tar med seg oppsummeringen fra seminaret i Oslo som var det første av seks arrangementer NVL skal arrangere for å legge fram den nordiske rapporten til diskusjon på nasjonalt nivå. Neste stopp er Torshavn på Færøyene, og deretter går det land for land gjennom Norden. Målet er å komme fram til omforente prioriteringer av hvilke utfordringer som best besvares nasjonalt, og hvilke problemstillinger som egner seg for videre nordisk samarbeid.
Du finner utfyllende informasjon om prosjektet på nvls sider der rapporten blir publisert så snart designer har lagt siste hånd på verket.