Kommunal og forvaltningskomitéen oversendte sin innstilling til Stortingsmelding 6 – Oppgaver til nye regioner i går. Her er komitéens merknader:
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti viser videre til at regjeringen vil utrede endringer i tilskudd til studieforbundene, med sikte på at noe kan overføres til fylkeskommunene. Det vil også bli vurdert en deling av ordningen mellom Kunnskapsdepartementet og Kulturdepartementet. Tilskudd til Kompetansepluss fortsetter som en statlig ordning, og Kompetanse Norge opprettholdes som et direktorat.
Disse medlemmer støtter dette, og ser det som en styrking av fylkeskommunens helhetlige samfunnsansvar som samfunnsutvikler med kjennskap til regionale behov og fordeler.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, mener det er uklart hva som reelt ligger i forslaget om å overføre forvaltningen av tilskudd til studieforbund, og hvorvidt det skal skilles mellom en rendyrket kompetanse- og opplæringsordning og en kultur- og frivillighetsordning uten spesifikt preg av organisert opplæring. Mange, og kanskje langt de fleste studieforbund, har aktiviteter som omhandler begge funksjoner.
Flertallet viser til at studieforbundene allerede er etablert på fylkes- eller regionnivå, jf. kravene i Lov om voksenopplæring og organisert med et gjennomgående organisasjonsdemokrati der det er studieforbundene selv, via sine nasjonale overbygninger, som fordeler tilskudd utover til sine fylkes- og lokalledd. De nasjonale overbygningene sørger for effektiv og god veiledning til lokale kursarrangører, og gjør de også i stand til å drive voksenpedagogisk utviklingsarbeid.
Flertallet mener en slik utvikling vil føre til oppbygning av profesjonaliserte fylkesledd for å ivareta de oppgavene som i dag løses av studieforbundenes sentralledd. Flertallet mener en eventuell overføring av tilskuddsforvaltningen, der midler til studieforbundene skal overføres til fylkeskommunene, vil utfordre og svekke organisasjonsdemokratiet, være mer byråkratisk og særlig krevende for mindre studieforbund og lokalt studiearbeid. Flertallet mener dette ikke vil være i tråd med den overordnede frivillighetspolitikken.
Flertallet viser til at studieforbundene er små miljø, som vil bli mikroskopiske hvis de spres. Endringer i organisasjonsform og større fylkeskommunalt ansvar må ikke svekke studieforbundene eller fragmentere fagmiljøer og svekke mulighet til koordinering. Flertallet viser til at Norges Blindeforbund i sitt høringsinnspill advarer om at en flytting vil gå ut over læringstilbudet i distriktene. Det er i så fall det stikk motsatte av hva som er formålet med en endring.
Flertallet viser også til innspill fra Voksenopplæringsforbundet (VOFO) om forslag om regionalisering av tilskuddsordningen for studieforbund. VOFO er svært kritisk til forslaget og mener voksenopplæringsloven må beholdes og tilskuddet til studieforbundet forankres i denne. VOFO mener de nasjonale studieforbundene må bestå med statlig finansiering og at det må sikres gode og rause overgangsordninger dersom dette likevel blir flyttet. VOFO må involveres i arbeidet.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at studieforbund med statlig finansiering ikke står i motsetning til at fylkeskommunene får et større ansvar for kompetansepolitikken. Disse medlemmer støtter derfor ikke denne omleggingen slik den nå er skissert.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, mener fylkeskommunene må få en tydelig avklaring av hvilke oppgaver som skal overføres. Utredningen må avklare hvordan oppgaveoverføringen skal gjennomføres.