Utvalgsleder Simen Markussen presenterte rapporten for rådet og deltok deretter i diskusjonen. Vofo var representert ved nestleder Gro Svennebye.
I sitt arbeid har utvalget avgrenset opplæringsfeltet til arbeidslivsdrevet kompetanseutvikling og legger i rapporten fram 50 ulike forslag til ny politikk og forsøksprosjekter. Departementet la opp til en åpen diskusjon om utvalgets konklusjoner og initiativer, men ba særlig om foreløpige vurderinger fra partene i rådet av følgende forslag:
- Program for arbeidslivsdrevet kompetansebygging
- Utprøving av tilskudd til studieavgift og lønnsrefusjon
- Godkjenning av ikke-formell opplæring
- Fagskoler for livslang læring
Vofo er tilfreds med at utvalget anerkjenner betydningen av ikke-formell læring for kompetanseutvikling i arbeidslivet. I rapporten anbefaler de å bruke offentlige ressurser på å utvikle nye arbeidsrettede tilbud og presiserer at deler av bevilgninger bør omfatte ikke-formell opplæring.
Nye godkjenningsordninger og modeller
Det offentlige kvalifikasjonsrammeverket for utdanning inkluderer ikke den såkalte ikke-formelle opplæringen, - hverken i eller utenfor arbeidslivet. Forsøk har vært gjort, men tidligere prosesser og initiativer for å få det til har strandet. Vofo støtter utvalget i at det bør utvikles en godkjenningsordning for ikke-formell opplæring. Det vil bidra til å kvalitetssikre tilbudene og trygge den enkelte deltaker og virksomheter på at opplæringstilbud er av god kvalitet.
I dag har vi flere statlige tilskuddsordninger innen voksnes læring hvor studieforbundene har kvalifisert seg, f.eks kompetanseplussordningene, opplæringsordninger for minoritetsspråkelige og fagbrev på jobb eller praksiskandidatordningen. Vofo ønsker og imøteser flere slike godkjenningsordninger hvor studieforbund kan kvalifisere seg innenfor områder der myndighetene ønsker å stimulere til kompetanseheving.
- Det er viktig å få på plass en godkjenningsordning for ikke-formell opplæring både i og utenfor arbeidslivet, og Vofo ønsker å bidra i et utredningsarbeid på dette feltet, uttalte Svennebye.
Unngå begrensinger
Overordnet er Vofo positive til rapporten. Vi mener at mange av tiltakene vil kunne bidra til at flere voksne får en mulighet til å lære hele livet og oppdatere sin kompetanse ettersom behov i arbeidslivet endrer seg.
- Vi er fornøyde med at utvalget har lyttet til vårt innspill om nødvendigheten av å etablere et bredt aktørbilde og et mangfold av løsninger som kan imøtekomme ulike behov for opplæring gjennom hele livet, uttalte Gro Svennebye i sitt innlegg.
- Vofo er likevel opptatt av at det ikke blir lagt unødige hindringer i veien for alternative opplæringsaktører og samarbeidsmodeller i kompetansereformen. Målet må være å sikre tilgang til fleksibel og tilgjengelig læring kombinert med jobb i et livslangt perspektiv. Da kan ikke alt overlates til universitets- og høgskolesektoren. Mange behov kan løses av andre opplæringsaktører som allerede er på banen, fremhevet Svennebye.
- Vi har en velfungerende infrastruktur i studieforbundene til formidling av økonomiske tilskudd til læringsvirksomhet i hele landet. Det gjør dem til ideelle verktøy for å løse viktige, nye samfunnsoppdrag innen livslang læring, påpekte hun.
På rådsmøtet understreket utvalgsleder Simen Markussen at det ikke var utvalgets intensjon å begrense aktørbildet eller mulige samarbeidsmodeller mellom utdanningstilbydere fra ulike deler av arenaen.
Alle brikker må med
Markussen-rapporten fokuserer på arbeidslivsdrevet kompetanse og Vofo anerkjenner avgrensingen som ligger til grunn for utvalgets arbeid. - Skal vi se helhetlig på livslang læring, må vi imidlertid ha med alle brikkene. Vi mener den kompetansen som bygges gjennom frivillig sektor også er viktig for samfunnet. Svært mye læring som skjer i organisasjonslivet spiller sammen med læring for arbeidslivet, uttalte Svennebye.
- Vi foreslår derfor at regjeringen bør oppnevne et utvalg for å utrede den kompetansen som utvikles i frivilligheten, hvordan den bidrar i sivilsamfunnet og hvordan politikken burde innrettes for å styrke denne læringen. Vofo ønsker å bidra i et arbeid der målet er å få fram en virkelig helhetlig kompetansepolitikk. Det er et stort og uutnyttet potensial i å se de ulike læringsarenaene i frivilligheten, arbeidslivet og utdanningssektoren i et helhetlig perspektiv og få dem til å spille best mulig sammen, uttalte Gro Svennebye i Kompetansepolitisk råd.
NOU 2019-12 Lærekraftig utvikling, eller Markussen-rapporten ble presentert den 4. juni og er sendt på høring til relevante organer. Høringsfristen er den 23. september 2019. Les dokumenter og praktisk informasjon om høringsrunden.